بسم الله الرحمن الرحیم -- « وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعاً وَ لا تَفَرَّقُوا »--« همگي به ريسمان خدا چنگ زنيد، و پراكنده نشويد » (آل عمران / 103)

آخرین اخبار بوشهر

feed-image متن خوراک

تاریخ: 1392/12/23
بسم الله الرحمن الرحیم
دین مبین اسلام دین عدالت و مهر ورزی است ودر قرآن کریم آیات فراوانی است که درباره این امر مهم و خطیر برقلب مهربان رسو الله نازل شده است وهمچنین نبی بزرگ اسلام و امامان دینی  در مناسبتهای مختلف درباره عدالت به عنوان یکی از مهمترین وی گیهای اسلام سخن گفتند که البته عدالت در دین اسلام مباحث گسترده ای است و از حد یک خطبه خارج است ولی می توان موضوع عدالت را به چند دسته تقسیم کرد
مثلان .عدالت در نظام قضاوت و داوری إِنَّا أَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ لِتَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ بِمَا أَرَاكَ اللَّهُ ۚ وَلَا تَكُنْ لِلْخَائِنِينَ خَصِيمًا آیه 105 سوره نساء
شیخ انزاری در ادامه سخنانش متذکر شده اند متاسفانه امروز قدرت در دست ابر قدرتها ظالم و مستکبر است که هیچ قانون انسانی را مراعات نمی کنند و اسباب جنگ اشوب و بی عدالتی در جهان هستند گاهان بعضی مسلمانان با مشاهده این غلبه کاذب در خود احساس یائس و نامیدی می کنند لیکن مسلمانان باید بدانند کهدر آخر لزمان آخرین دولت در جهان دولت عدل و قسط خواهد بود
خطبه دوم
شیخ محمد انزاری در خطبه دوم از بانیان و خیرین که در راستای اسلام ناب محمدی قدم بر میدارند وسعی می کنند اسباب ساخت مساجد یا ترمیم یا باز سازی مساجد فعالند تشکر کرد
آقای شیخانذاری در انتهای خطبه های دوم فرمودنند روزهای تعطیلات نوروز در راه است که از عموم مردم شریف خطئه جنوب تمنا دارم آن هم طبق سنت دیرینه استان عزیزمان طبق عمومی مهمان نوازی و احترام به هم وطنان انجام گیرد
و السلام علیکم و رحمت الله

تاریخ: 1392/12/23

بسم الله الرحمن الرحیم
فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُواْ لِي وَلاَ تَكْفُرُونِ آیه 152 سوره بقره
پس مر یاد کنید (بااطاعت از قبیل مظاهر بندگی )تا من نیز شما را یاد کنم (گشایش ابواب سعادت دنیوی و سعادت آخروی (بهشت برین )و سپاسگزار  من باشد (با گفتار و کردار )و ناسپاسی نکنید
عدم ذکر خدا که همان شکر خداست عین ناسپاسی است ؟
هیچگاه هیچ خوبی را کوچک نشماریم و هیچگاه هیچ گناهی را کوچک نشماریم علت بروز بسیاری از گناهان و اعمال ناپسند افکار آلوده و پریشان و گناه الود است برای دور بودن از آفکار ناپسند تنها راه آن به یاد خدا بودن است
قال رسو الله صلی الله علیه اله و صحبه :سبق المفردون قالوا ما المفردون یا رسو الله ؟قال :الذا کرون الله کثیرا و الذاکرات
ودر حدیثی  دیگر از نبی مکرم اسلام فرمود :مثل الذی یذکر الله ربه و الذی لا یذکر مل الحی و المیت
راه درمان افکار پرستش و افسردگی ذکر و یاد خدا است (سستی در این مهم منشاءتلاطم روح روان است)
ذکر خدا یک وظیفه شرعی و دینی است نه یک عمل اضافی
آیا ذکر و یاد خدا فوائدی دارد؟
1.    باعث مهار نفس می شود
2.    ایجاد فکر مثبت می کند
3.    فرصت فکر کردن بیهود رادیگر ندارد
4.    خوشی در عقیده به وجود می آید
-چند ذکر را هم یاد آوری کنیم ؟
1.    حضور در محافل دینی ذکر است
2.    خواندن قرآن و تلاش در راه خدا ذکر است
3.    نماز ذکر است دعاخواندن دعا کردن ذکر است

تاریخ: 1392/12/23

بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند تبارک و تعالی در قرآن کریم می فرماید (يا ايها الذين آمنوا اتقوا الله و قولوا قولا سديدا ) آیه 70سوره احزاب
ای مردم که ایمان آورده اید تقواو پرهیز کاری پیشه کنید و گفتار محکم و سودمند بگویید
همچنین خداوند تبارک و تعالی می فرماید : مَا یَلْفِظُ مِن قَوْلٍ إِلَّا لَدَیْهِ رَقِیبٌ عَتِیدٌ  هیچ شخصی برزبان نمی آورد مگر آینکه برسرش نگهانی حضور دارد
در همین خصوص در احادیث نبوی پیامبر اسلام روایت شده است که آن حضرت فرموده کسی که ایمان به خدا و روز قیامت دارد گفتار نیک گوید یا خاموش شود
از این آیات و دیگرآیات قرآن واحادیث نوی پی میبریم که شخص نباید لب به سخن بگشاید مگر آنکه سخنی نیکو باشد و سخن نیکو آن است کهمصلحت آن آشکار باشد
مزن بی تامل به گفتار دم         نکو گو اگر دیر گوی چه غم
انسان عاقل کسی است کهزبان خود را کنترل کند و هیچ حرفی بدون تامل از زبانش سر نزند و در قدیم گفته اند که اگر سخن گفتی از نقره باشد بی شک سکوت تو ازطلا خواهد بود
در حقیقت زبان یک قطعه کوچک از جسم انسان را تشکیل می دهد اما در عین حال می تواند در سعادت دنیوی و آخروی انسان نقش بزرگی داشته باشد چون همین زبان می تواند انسان را هلاک یا او را نجات دهد به طوری که اگر گفتار خود را کنترل کند و در خیر خوبی و ذکر الله مشغول سازد  سبب نیک بختی دنیا و آخرت اومی شود
در این باره پیا مبر می فرمای هر کس که بتواند آنچه بین دو استخوان فکش قرار دارد (زبان)و آنچه که بین دو پایش قرار دارد (فرج) نگه دارد کهبا آنها مرتکب گناه و معصیت نشود من پیامبر بهشت را برایش تظمین میکنم
در مسئله دیگر این است که گفتار شخص بر کردارش اثر می گذارد که در این باره پیامبر اسلام کهدر روایتی که از اونقل شده می فرمایند :لا یستقم الایمان عبد حتی یستقم قلبه و لا یستقم قلبی حتی یستقم لسانی
ایمان بنده راست نیاید  مگر موقعیت قلب او راست آید و قلب کسی راست نیاید مگر موقعی که گفتارش راست بیاید که راستی و استقامت زبان مایه راستی و استقامت دل خواهد بود و راستی و استقامت قلب مایه و استقامت همه اعضاءخواهد بود ودر مثالی معروف از لقمان حکیم پرسیدند پست ترین اعضاءبدن چیست و برتر اعضاء  بدن کدامست گفت دل و زبان که اگر این دو راست باشند تمام بدن به راستی و دوستی درایند و اگر این دو نادرست باشند همه اعضاء نا ددرست می شوند
زدرگاه لله متعال می خواهیم که توفیق استقامت زبان و قلب را به ما عنایت کند که بتوانیم با این دو عضو خیش بخشش و رحمت الهی نصیب خود بگردانیم  

تاریخ: 1392/12/23

بسم الله الرحمن الرحیم
هدف از خلقت انسان عبادت خداست بدلیل وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ سوره ذاریات آیه 56
لذا عبادت به دو نوع است عبادت ظاهری و عبات باطنی  عبادت ظاهری مانند نماز زکاه روزه حج اما عبادت باطنی و قلبی مانند زهد صبر تقوا توبه و عبادتهای باطنی آن عبادتی است که متعلق به قلب است زیرا قلب حقیقت انسان است و پیامبر در حدیث صحیح می فرماید (الا ان فی الجسد  منطقه اذا صلحت صلح الجسد کله و اذا فسدت فسد الجسد کله الا و هو القلب )
یا در حدیث دیگر ( ان الله لا ینظر الی اجسادکم و الی صورکم و لکن ینظر الی قلوبکم )
و موضوع بحث در این هفته در باره یکی از اعمال قلوب و عبادت باطنی و آنم توبه است توبه قدم اول است به سوی و رفتن به سوی خدا با بار سنگین گناه برای انسان سخت و دشوار است پس باید انسان بار گناه در رفتن به سوی معبود از روی دوش بردارد و عجب نیست که آن انسان گناه می کند زیرا انسان از دو عنصر آفریده شده 1-عنصر خاک 2-عنصر روح
گاه خاک بر روح غلبه می کند و انسان خوی حیوان می گیرد و اگر عناصر روح بر خاک غلبه کرد انسان به درجه فرشتگان می رسد و عجب نیست که انسان گناه کند و فریب شیطان بخورد ولی بلا فاصله به سوی خدا باز گردد
فَتَلَقي آدَمُ مِنْ رَبِّه كَلماتًُ فتابَ عَليهِ اِنَّه هو التَّوابُ الرّحيمْ سوره بقره آیه 37
آیا انسان فقط بعد از گناه باید توبه کند ؟خیر انسان باید همیشه مشغول استغفار و توبه و طلب آمرزش باشد خداوند در باره آنهای که نماز و تهجد در نیمه شب می خوانند و مشغول راز و نیاز با خداوند هستند می فرماید
آیه های 18و17: {كَانُوا قَلِيلاً مِّنَ اللَّيْلِ مَا يَهْجَعُونَ * وَبِالْأَسْحَارِ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ } [الذاريات:
 یا درباره حجاجی که در روز نهم د رسرزمین عرفات بودند بعد ازآن ثُمَّ أَفِیضُواْ مِنْ حَیْثُ أَفَاضَ النَّاسُ وَاسْتَغْفِرُواْ اللّهَ إِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَّحِیمٌ سوره بقره آیه 199
و السلام علیکم و رحمته الله
     

تاریخ: 1392/12/23

بسم الله الرحمن الرحیم

1-ترس بررزق و روزی
2-ترس بر اجل و انقضاءیا نقصان عمر انسان
خداوند عزوجل این دو را فقط در دست خود نگه داشته که تا هیچکس نگرانی از کم یا زیاد شدن آن را ندارد .
در آیه شریفه خدا قسم می خورد : وَفِي السَّمَاءِ رِزْقُكُمْ وَمَا تُوعَدُونَ22 فَوَرَبِّ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ إِنَّهُ لَحَقٌّ مِثْلَ مَا أَنَّكُمْ تَنْطِقُون 23سوره ذاریات در آسمان رزق شما آنچه به آن وعده می دهد وقسم می خورد به خدای آسمان و زمین همان وگونه حق است طوری که شما از حرف زدنتان مطمئن هستید
و همین فرموده رسول الله صلی الله علیه اله وسلم اگربر خدا درست توکل کنید به شما روزی می دهد همان که پرنده روزی می دهد از خانه خود با شکم خالی پرواز می کند و سپس بر می گردد با شکم پر ودر جای دیگر می فرماید بدان اگر تمام امت جمع شود که به تو سودی برساند هیچ سودی ه تو نمی رسد مگر آنچه خدا برای تو نوشته باشد و همچنین آگر تمام امت جمع شود که به تو ضرری برساند هیچ ضرری به تو نمی رسد مگر اینکه خدابرای تو نوشته باشد پس مطمئن باش
الله می فرماید وَمَا كَانَ لِنَفْسٍ أَنْ تَمُوتَ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ كِتَابًا مُؤَجَّلًا  سوره ال عمران آیه 145
هیچ نفسی نمی میرد و همچنین رسول الله می فرماید هیچ نفسی نمی میرد مگر اینکه رزق و اجل خود کامل بگیرد
والسلام علیکم و رحمته الله

پایگاه اطلاع رسانی دفتر نماینده ولی فقیه در امور اهل سنت استان بوشهر ©1391