بسم الله الرحمن الرحیم -- « وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعاً وَ لا تَفَرَّقُوا »--« همگي به ريسمان خدا چنگ زنيد، و پراكنده نشويد » (آل عمران / 103)

آخرین اخبار بوشهر

feed-image متن خوراک

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در امور اهل سنت استان بوشهر، شیخ احمد رضا کنعانی در خطبه های نماز جمعه این هفته خود گفت: در فتوایی وحدت آفرین امام شافعی (رحمه الله علیه) گفته اند که محبت وموالات اهل بیت برما اهل سنت واجب است.
ایشان خطبه خود را با تفسیر آیه 169 آل عمران وَلاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُواْ فِی سَبِیلِ اللّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاء عِندَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ "هرگز کسانی را که در راه خدا کشته شده‏اند مرده مپندار بلکه زنده‏اند که نزد پروردگارشان روزی داده می‏شوند " آغاز نموده و در ادامه فضیلت آن درباب شهادت امام حسین بیان نمودندواینکه ما مسلمانان افتخار می کنیم به ایشان وایشان زنده اند ودربین ما قرار دارند ودر واقع آنکه شکست خوده یزید است ویزیدیان ونهضت امام حسین زنده است ودر بین فرق اسلامی خصوصا اهل سنت اهل بیت مقام وجایگاه عظیمی دارد ویک حدیث ازابن عمرروایت شده است که ابوبکر عنوان داشتند «ارقبوا محمدا فی أهل بیته» حرمت پیامبر صلی الله علیه وسلم را در مورد اهل بیت آنحضرت، مراعات کنید.  حفاظت وپاسداشت محمد (ص) از اهل بیت است اگر ما اهل بیت را گرامی داشتیم مثل این است که محمد (ص) را گرامی داشتیم  ضمناًعقیده اهل سنت براین است که یکی از نشانه های ایمان مسلمانان محبت اهل بیت پیامبر (ص)است درتفسیر آیه إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرا. از عایشه نقل شده که پیامبر(ص) درزیر عبای خود امام علی ،فاطمه ،حسن ، حسین جمع کردند وفرمودند ایشان از اهلبیت من هستند ودر ذیل تفسیر آیه مباهله  فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْکَاذِبِینَ(آل عمران/61)
هرگاه بعد از علم و دانشی که (در باره مسیح) به تو رسیده، (باز) کسانی با تو به محاجه و ستیز برخیزند، به آنها بگو: «بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم، شما هم فرزندان خود را؛ ما زنان خویش را دعوت نماییم، شما هم زنان خود را؛ ما از نفوس خود دعوت کنیم، شما هم از نفوس خود؛ آنگاه مباهله کنیم؛ و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم  سعد ابن ابی وقاص روایت نمودند که مراد ازاین آیه  امام علی ،فاطمه ،حسن ، حسین هستند واین خود کافی است برای اثبات محبت اهل بیت در میان اهل سنت وهمچنین در فتوایی وحدت آفرین امام شافعی رحمت الله علیه گفته اند که محبت وموالات اهل بیت برما اهل سنت واجب است وچنانکه ما عقیده داریم محبت اهل بیت اصلی است از اصول پاک عقیده اسلامی. چگونه می شود محبت محمد (ص) را داشت ولی محبت اهل بیت  اورا نداشت وامروز کسانی که مدعی محبت پیامبر(ص) هستند باید خودرا مزیّن  به محبت اهل بیت کنند این است یکی از نشانه های وحدت دربین امت اسلامی .

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در امور اهل سنت استان بوشهر، سید حسن حسینی در خطبه های نماز جمعه این هفته خود گفت: خداوند برخی از فرشتگان را بر بعضی برتری داده در اماکن مکه ومدینه وسپس قدس شریف نسبت به اماکن دیگربرتری داده و در ماههای سال چهارم ،چهار ماه حرام انتخاب نموده است که عبارتند از ذوالقعده وذی الحجه ومحرم الحرام این سه  ماه پشت سر هم هستند ورجب پس ازماه جمادی و شعبان ماه چهارم حرام است در این ماه معظم شیطان در ماههای حرام بیشتر می خواهد انسان را فریب دهد که مرتکب گناه شود ،خداوند حضرت آدم ابولبشر را درمورد عدم استفاده از درختان اشاره کرد ولی شیطان آدم وحوا را فریب داد وآنها از آن درخت ممنوعه تناول کردند وخداوند آنها را از بهشت بیرون راند.
ایشان در خطبه دوم پس از سفارش به تقوا، شهادت حضرت اباعبدالله الحسین و یاران باوفایش را به مقام معظم رهبری وملت شریف ایران تسلیت گفت  سپس به مشکلات جزیره مانند: کمبود آب، پیگیری امور و مسائل عمرانی توسط مسئولین اشاره کرده و بیان کرد که کسانیکه پول آب نمی دهند شرعا وضو وغسل آنها در نهایت نماز آنها اشکال دارد.

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در امور اهل سنت استان بوشهر، شیخ ابراهیم محمدی در خطبه های نماز جمعه این هفته خود گفت: شکی نیست که اهل بیت رسول الله (ص) در میان ما اهل سنت مقام بلندی دارند واهل سنت نسبت به آنان احترام بسیاری قائلند وحقوق آنها را آنگونه که خداوند در شریعت قرار داده است رعایت می کنند.
ایشان گفتند: شکی نیست که اهل بیت رسول الله (ص) در میان ما اهل سنت مقام بلندی دارند واهل سنت نسبت به آنان احترام بسیاری قائلند وحقوق آنها را آنگونه که خداوند در شریعت قرار داده است رعایت می کنند.
ما اهل سنت وجماعت آنان را دوست داریم و محبت وموالات شایستی نسبت به آنها داریم وبه سفارش پیامبر (ص) در خصوص آنها عمل می نماییم همان وصیتی که در روز غدیر خم فرمود: «أذكّركم الله فی أهل بیتی»پیامبردربارۀ اهل بیت خود سفارش نموده كه با آنها به نیكی رفتار شود و حقوق اهل بیت رعایت شود.
ما وصیت پیامبر را نصب العین خود قرار دادیم و به دیگر وصایای ایشان پای بند هستیم وبه آن عمل می کنیم .
گفتنی است که تمام اهل سنت بر وجوب اهل بیت وتحریم آزار و بی ادبی قولی یا فعلی نسبت به آنها اتفاق نظر دارند وبا افتخار می گوییم که کتاب های اهل سنت مملوء ازمناقب وفضایل اهل بیت می باشد.
امام بخاری روایت می کند: که رسول الله(ص)به علی بن ابی طالب (کرم الله وجهه) فرمودند :(انت منی وانا منک )تو از منی ومن از توهستم ودر روز خیبر حضرت فرمودند :فردا این پرچم را به مردی می دهم که خداوند خیبر را بر دستانش فتح می کند واو خداوند ورسولش را دوست دارد وخداوند ورسولش نیز او را دوست می دارند و آن شخص غیرازسیدناعلی(کرم الله وجهه) کسی دیگری نبود واین حدیث دال بر فضیلت بسیار بزرگ ویکی از مناقب آشکار حضرت علی بن ابی طالب(کرم الله وجهه) بود.
ودر شان حضرت زهرا پیامبر (ص) در صحیح بخاری:فرمود که (فاطمه سیده نساء اهل جنه) فاطمه سردار و سرور زنان اهل بهشت است همچنین رسول الله (ص)درصحیحین آمده است (فاطمه بضعه منی) فاطمه پاره ی تن من است.
ودرشان حسن وحسین (رضی الله عنهما) ازبراء بنعازب که رسول الله (ص)حسن وحسین را دیده وفرمود : پروردگارا من این دو را دوست دارم تو نیزآنها را دوست بدار در این حدیث فضیلتی آشکار برای حسنین است . چون پیامبر امتش را به محبت آن دو تشویق کرده وهمچنین پیامبر (ص)می فرماید : :(الحسن والحسین سیدا شباب اهل الجنه) حسن وحسین سرداران جوانان اهل بهشت اند.
ویحیی بن سعید در باره علی بن الحسین زین العابدین (رضی الله عنه) می گوید او افضل ترین هاشمی است که در مدینه دیده ام.
وامام زهری نیز می گوید هیچ هاشمی ای افضل تر از علی بن حسین ندیدام و محمد بن سعد می گوید او علی بن الحسین ثقه، مامون، کثیر الحدیث، عالی المقام،بلند مرتبه وپرهیزکاربوده است وامام ابو حنیفه در مورد جعفربن محمد (رضی الله عنه) می گوید فقیهی آگاه تر از جعفر بن محمد ندیدم .
امام شافعی در فضایل اهل بیت اشعار زیبای دارد که یکی از آنها این می باشد:
( يا أهل بيت رسول الله حبكم *** فرضٌ من الله في القرآن أنزلهُ. كفاكم من عظيم
الشأن أنكم ** من لم يصلِّ عليكم لا صلاة لهُ)
یعنی :ای خاندان پیامبر محبت شما از جانب خداوند واجب شده است.
ودر قران آیه را نازل کرده است ودر فضایل بزرگ شما همین بس که کسی که بر شما درود نفرستاد نمازش صحیح نیست.
اما نظر اهل سنت در مورد حادثه کربلا و شهادت امام حسین و هفتاد ودو تن از یارانش را یک حادثه بسیارتلخ وفاجعه بزرگ تاریخ به حساب میآوریم که با اهل بیت پیامبراین چنین رفتاری که بدون رحم وشفقت باشد. انجام دادند.
وماازقیام امام حسین ازرشادت ودلیری وشجاعت این بزرگ مرد الگوبرداری می کنیم وسیره این بزرگواران را سرمشق خود قرار دهیم خداوند حسین بن علی و همراهان قهرمانش را که در راه اسلام ازجان گذشتند رحمت کنند ودرود وسلام بی پایان خداوند برآنها باد .
امید وارم همه ی ما، محبت اصحاب واهل بیت را در سینه های خود پرورش دهیم تا روز قیامت با پیامبر واهل بیت اش واصحابش محشور شویم .

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در امور اهل سنت استان بوشهر، شیخ حسین افروز در خطبه های نماز جمعه این هفته خود گفت: هد ف از قیام امام حسین (ع) زیر بار ذلت نرفتن (امر به معروف ونهی از منکر ) بود.
ایشان گفتند: هد ف از قیام امام حسین (ع) زیر بار ذلت نرفتن (امر به معروف ونهی از منکر ) . قال الله تعالی : کنتم خیر امه اخرجت للناس تامرون بالمعروف وتنهون عن المنکر (سوره آل عمران ایه 110) "فلسفه قیام : امام حسین (ع) حرکت کرد وتصمیم به قیام نمود تا جهان اسلام رااز ظلمت نجات بخشد واحیاء نسبت امر به معروف ونهی از منکر . بستر هدایت ورهایی از ظلمت وتاریکی برای همگان فراهم سازد –رسالت امت اسلامی : قیام وشهادت امام حسین (ع) به همه آموخت که در مقابل ظلم وستم حکومتهای استبدادی چه باید کرد ؟ودر چه شرایطی به حاکمان رای داد وآنان را به رسمیت شناخت آن حضرت که به ماآموخت در حالی که ستمگری برمسلمین ،حکومت جابرانه می کند،درمقابلش باید ایستاد واگر کیان اسلام درخطر باشد باید با فداکاری ونثار خون خطر رادور کرد آن چه امت اسلامی از زمان نهضت عاشورا تا به امروز بر آن متفق اند آن است که این حرکت ،به هیبت وشکوه اسلام حیاتی دونباره بخشید وحساب فرهنگ واندیشه اسلامی را از حاکمان جدانمود . این نهضت تنها جریانی در جهان که فرد باهر تفکر و اعتقادی که باشد ،اگر کلیه ی صحنه های آن را چنا ن که بوده مجسم کند ،هرگز جلودار بروز احساسات وعواطف فطری خود نخواهد بود زیرا حادثه کربلا که دنیا را لرزاند وقله ی کوهها را نزدیک به آب شدن کرد. شجاعت امام حسین (ع) :ودر روایت صحیح آمده که سیدتنا فاطمه الزهرا رضی الله عنها امام حسین را به خدمت رسول الله بردند وعرض کردند این دو پسران تو هستند ،میراث خود را برای این دو وصیت نمایید . رسول الله (ص) فرمودند : از برای حسن سخاوت وبخشندگی وهیبت من است اما برای امام حسین دلیری وشجاعت وسروری من است. صلابت در راه حق وحق پرستی ،حق خواهی امام حسین (ع) یکی ازعلل قیامش بود ودر واقع عزت نفس او نیز در حق پرستی حضرتش ریشه داشت امام حسین (ع)با این سخنان  حقیقت جویانه پا به عرصه ی قیام ومبارزه گذاشت، آیا نمی بینید که به حق عمل نمی شود واز باطل دوری نمی گردد؟دراین صورت شایسته است که مومن لقای پروردگارش را خواهان شود . من مرگ را جز خوشبختی نمی دانم وزندگی با ستمکاران راجز ملامت و بدبختی نمی بینم ،تنها هدف من این است که در میان امت جدم خواستار اصلاح شوم با این حرکت خود می خواهم به معروف امر و کمک کنم واز منکر باز دارم وبر سیره جدم قدم بردارم .اخلاق ورفتار امام حسین (ع)مولود خاندان نبوت بود.
او در آغوش پیامبر (ص ) وعلی ودامان فاطمه (رضی الله عنهما ) تربیت ورشد یافت وهمه ارزش ها واخلاق متعالی انسانی را از آنان فرا گرفت ، در واقع می توان در شخصیت امام حسین (ع) ،عزت نفس ،ستم ناپذیری ،صلابت در راه حق ،حماسه آفرینی و حق پرستی ،مروت وجوانمردی ،شجاعت ووفای به عهد وشکیبایی ،سخاوت وبخشندگی ،تواضع وفروتنی ،عبادت وبند گی را یکجا یافت.
شهادت واز خود گذشتگی ، مرگ در راه حق که در فرهنگ اسلام شهادت نامیده می شود ، تجلی شکوهمند ی از عرصه ی شهادت و جاودانگی در ساحت قرب الهی است. شهادت بالاترین آزمایش است که شهید با موفقیت از آن بیرون می آید وجایگاهش نزد خدا ضمانت شده است .  امام حسین (ع) با ایثار خون خودشان تا ابد نهضتش را جاودانه ساخت واز نشستن هر گونه غبار فراموشی بر نهضتش جلوگیری کرد.
قال الله تعالی : ولا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون (آل عمران/ 169)
بالاخره دهم محرم سال 61 هجری قمری زمین کربلا بهترین عزیز پیامبر(ص) را پذیرا شد ،پذیرایی که امت اسلامی را در عزای آن مهمان گرامی فرو برد ،مهمانی با قبول دعوت مردم کوفه.
قال الله تعالی : ومن یخرج من بیته مهاجرا الی الله ورسوله ... اجره علی الله و کان الله غفورا رحیما ( سوره نسا ء آیه 100)
اما مردم کوفه در این دعوت به آن حضرت خیانت نمودند ونه تنها به یاری وی نشتافتند بلکه همراه سپاه ابن زیاد فرومایگی وددمنشی از خود نشان دادند وبه طمع رسیدن به متاع مادی آن حضرت را با جمعی از یارانش به شهادت رساندند . یاد امام حسین (ع) در دلها و خاطره ها همیشه و تا ابد زنده است و محبت مسلمانان روز به روز نسبت به وی می افزاید.
در پایان لازم است بر همه مسلمین که وحدت خود را حفظ کنندو الحمدالله اهل سنت وتشیع در یک صف واحد قرار گرفته اند واهل نسبت به خداوند به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در همه مراسم مخصوصا در مراسم عزاداری سیدالشهدا شرکت دارند.
وصلی الله علی محمد وعلی اله واصحابه اجمعین.

پایگاه اطلاع رسانی دفتر نماینده ولی فقیه در امور اهل سنت استان بوشهر ©1391