بسم الله الرحمن الرحیم -- « وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعاً وَ لا تَفَرَّقُوا »--« همگي به ريسمان خدا چنگ زنيد، و پراكنده نشويد » (آل عمران / 103)

آخرین اخبار بوشهر

feed-image متن خوراک

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر نماینده ولی فقیه در امور اهل سنت استان بوشهر، شیخ حسین افروز امام جمعه اهل سنت بندر سیراف، خطبه های این هفته را به موضوع فرزندان و حقوق ایشان پرداخت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر نماینده ولی فقیه در امور اهل سنت استان بوشهر، شیخ حمزه کردی تمیمی امام جمعه اهل سنت جزیره شمالی گناوه گفت: بحمدلله امروز در اکثر شهرها و حتی روستاها نماز جمعه برگزار می گردد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر نماینده ولی فقیه در امور اهل سنت استان بوشهر، شیخ احمد رضا کنعانی امام جمعه اهل سنت خارک گفت: تا زمانی که بین شیعه و اهل سنت وحدت باشد، هیچ کس نمی تواند رویای نابودی اسلام را در ذهن و سر بپروراند.

 

امام جمعه خارک بعد از حمد و ثنای الهی، به آیه 29 سوره انفال اشاره کرده و گفت: خداوند متعال در این آیه می فرماید «ای مومنان اگر پرهیزگار شوید، خداوند بینش ویژه ای به شما می دهد (علم بصیرت و علم لدنی که از جانب خداوند است) که در پرتو آن حق را از باطل شناخته و خداوند نیز گناهانتان را می زداید و شما را می آمرزد»

برای رسیدن به تقوا، باید سه نفوس را که در قرآن به آن اشاره شده است را بشناسیم: 1- نفس امّاره   2- نفس لوّامه   3- نفس مطمئنه

نفس امّاره، نفسی است که بسیار فرمان دهنده بوده که در قرآن به عنوان نفس سرکش تعبیر شده است. به شهوات گرایش داشته و زشتیها را برای انسان تزئین کرده و پیوسته انسان را به زشتی ها می خواند.

نفس لوّامه، نفسی است که به عنوان وجدان اخلاقی از آن یاد شده و نفس بیدار و آگاهی دهنده بوده و هنگامی که انسان به گناهی مرتکب می شود، بلافاصله به خود آمده و به راه برمی گردد. به نفس لوّامه، نفس ملامتگر هم گفته شده است، چراکه به سرزنش و ملامت آدمی پرداخته و از آن به عنوان دادگاه درون نیز تعبیر می شود که به عنوان قاضی و شاهد، مجری حکم است.

نفس مطمئنه، نفس تکامل یافته ایی است که نفس امّاره را رام کرده و به مقام تقوای کامل رسیده است. این نفس دارای آرامش و آسودگی خاصی است. در این مرحله، وجود انسان دروازه صدور معنویات می شود. درون انسان را شکل داده و دل و فکر و انسان را پاک نموده و از بیرون، اعمال و کردار انسان را به سوی خوبی ها سوق می دهد. زمانی که انسان به چنین نفسی رسید، به درجه «راضیة مرضیة» نائل می شود. درحالی که خود در دنیا از کرده اش راضی است و از نعمت آخرت خشنود است. وقتی انسان به این درجه رسید، خداوند هم از او خشنود می شود. آنگاه خداوند این پیام را به وی می دهد «فادخلی فی عبادی* وادخلی جنّتی» که ای انسان در زمره بندگان من درآی و در بهشت من وارد شو.

حضرت یوسف (ع) از همین نفس عمّاره بود که به خداوند پناه برد در برابر آن شهوت و هوای نفسی که شیطان می خواست او را به آن دچار کند. «ان النفس لامارة بالسوء الا ما رحم ربى»

ایشان به موضوع تقوا اشاره کرده و گفت: همه زاد و توشه ما باید تقوا باشد. در ماه مبارک رمضان تمرین کردیم و آموختیم که گناه نکنیم. به هر وسیله که ما توانستیم گناه نکرده و آن را در ماه مبارک رمضان تقویت کردیم. آیا عبادت باعث شد؟ آیا روزه باعث شد؟ آیا تلاوت قرآن و یا دعاها و مناجاتمان در دل شب باعث شد که ما به طرف خداوند بیاییم و خدارا شناخته  و او را بهتر عبادت کنیم؟ هرکدام از اعمال که بود، به آنها متوسل شده و آنها را انجام دهیم تا این فاصله ما با خداوند اصلا وجود نداشته و هرلحظه کمتر شده و همیشه با او در ارتباط باشیم. اینگونه انسان از گناهان و شبهات ناروا به دور می ماند.

ایشان بیان داشت: حقیقت تقوا قابل شناخت نیست مگر اینکه خودمان آن را چشیده و تجربه کنیم. تقوا از صفات حمیده انسان است که عقول را به کمال رسانده و به او علم لدنّی می دهد. علمی که تنها در شاگردی خداوند است. انسان متقی، غیر از دو چشم سر دو چشم دل که همان بصیرت است نیز شامل او می شود. هنگامی که با تقوا، عقلش جلا پیدا کرد خوب فکر کرده و خدا ترس شده و خداوند نیز به او چیزهایی می آموزد که به خواندن کتاب و درس بدست نمی آیند.

اگر می خواهیم جزو متقین باشیم باید صفات و اعمال متقین را در قرآن ورق بزنیم. متقین دارای صفات زیر می باشند:

نماز را درست و به موقع خوانده و به محمد (ص)، قرآن، انبیاء، کتب آسمانی و به غیب و نادیده ها ایمان می آوردند. (با توجه به آیات 3-5 سوره مبارکه بقره)

 

ایشان در ادامه به بیان صفت پرهیزگاران پرداخته و گفت: پرهیزگاران کسانی هستند که در هنگام قدرت، خشم خود را خورده و خطای مردم را می بخشند به امید آنکه خداوند خطاهای آنان را ببخشد. اگر خواسته یا ناخواسته عمل زشتی مرتکب شده و بر نفس خود ظلمی روا داشتند، خدا را یاد نموده و طلب آمرزش می کنند. بر گناهان خود اصرار نمی ورزند و آن را تکرار نخواهند کرد. سخن راست گفته و راستی را تصدیق می کنند.

سپس شیخ کنعانی، حالات عمومی متقیان برشمرد و گفت: افراد متقی، نیکوکارند. قسمتی از شب را به عبادت مشغولند. و کثرت عبادت آنها را مغرور نمی سازد، بلکه به تناسب بندگیشان بر خوف و خشیّت آنها افزوده می شود. و در سحرگاهان بخاطر گناهانشان طلب آمرزش می کنند. از اغوای شیطان در غفلت نمانده و بلافاصله خداوند را یاد کرده و بیدار و هوشیار می شوند. یعنی نفس عمّاره را سرکوب کرده و از نفس لوّامه الهام گرفته و به نفس مطمئنه می رسند. به مجرد یاد خداوند، پرده غفلت رفع شده و سرانجام نیکی و بدی در نگاهشان نمایان شده و از کار ناشایست دست می کشند.

 

 شیخ احمد رضا کنعانی در خطبه دوم این هفته به موضوع روز قدس اشاره کرد و از وحدت برادران اهل سنت و شیعه و حضورشان در کنار یکدیگر در راهپیمایی این روز تشکر کرد و گفت: مردم با این حضور باشکوه در صف های راهپیمایی، مستکبران جهانی را متوجه ساختند که ما همیشه به یاد مظلومان دنیا خواهیم بود.

ایشان همچنین افزود: تا زمانی که بین شیعه و اهل سنت وحدت باشد، هیچ کس نمی تواند رؤیای نابودی اسلام را در ذهن و سر بپروراند.

پایگاه اطلاع رسانی دفتر نماینده ولی فقیه در امور اهل سنت استان بوشهر ©1391