قال الامام علی(علیه السلام): أَلاِْیمانُ عَلى أَرْبَعَةِ أَرْکان: أَلتَّوَکُّلِ عَلَى اللّهِ، وَ التَّفْویضِ إِلَى اللّهِ وَ التَّسْلیمِ لاَِمْرِللّهِ، وَ الرِّضا بِقَضاءِ اللّهِ.ایمان چهارپایه دارد: توکّل بر خدا، واگذاردن کار به خدا، تسلیم به امر خدا و رضا به قضاى الهى.

آخرین اخبار بوشهر

feed-image متن خوراک

به گزارش سرویس خبری امور روحانیون دفتر نماینده ولی فقیه در امور اهل سنت استان بوشهر، شیخ محمد افروز در خطبه های این هفته نماز جمعه اهل سنت بندر سیراف به بیان فضیلت کسب علم پرداخت و گفت: کسب علم بر هر زن و مرد مسلمان واجب است.

 

شیخ محمد افروز خطبه های خود را اینگونه آغاز نمود:     «الحمدلله الذی علم بالقلم و علم الانسان مالم یعلم»

شیخ محمد افروز در ادامه درباره فضیلت علم گفت:

خداوند متعال در آیه 9 سوره مبارکه زمر می فرماید « هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ» آیا برابرند آنان که می دانند و آنان که نمی دانند.

ایشان به آیه ای از قرآن کریم اشاره کرده و گفت: شَهِدَ اللّهُ أَنَّهُ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ وَالْمَلاَئِكَةُ وَأُوْلُواْ الْعِلْمِ قَآئِمَاً بِالْقِسْطِ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ (18 آل عمران)

خدا كه همواره به عدل، قيام دارد، گواهى میدهد كه جز او هيچ معبودى نيست و فرشتگانِ او و دانشوران نيز گواهى مى‏دهند كه جز او، كه توانا و حكيم است، هيچ معبودى نيست.

خداوند در این آیه، پیامبران و دانشمندان را هم از جمله اولوالعلم قرار داده و تقوا و پرهیزگاری را خاصه ایشام یاد کرده است. همچنین در آیه 28 سوره مبارکه فاطر می فرماید: «...كَذلِكَ إِنَّما يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماءُ إِنَّ اللَّهَ عَزيزٌ غَفُورٌ» این چنین است که تنها دانشمندان از خدا خشیۀ دارند، خداوند غالب و آمرزنده است.

پیامبر اسلام (ص) می فرماید: محققا من از شما نسبت به خداوند تعالی داناتر هستم و از همه شما نیز از خداوند بیشتر می ترسم. پس می بینیم که هرچه شناخت نسبت به خداوند بیشتر می شود ترس از او نیز بیشتر خواهد بود. سرآمد علم و حکمت، ترس از خداوند می باشد. در اسلام هیچ چیز به اندازه علم اهمیت و اعتبار ندارد، زیرا این علم است که چراغ روشنایی بوده و بوسیله آن، راه از بیراهه مشخص و تفکیک می شود. در اسلام علم و عقل را دو مرشد دین قرار داده اند تا با اتکاء به این دو، سعادت دنیا و آخرت حاصل  شود. علم برای دانستن و عمل کردن به آن است.

در احادیث آمده است : «اذا کان یوم القیامه یوزن مداد العلماء مع دماء الشّهدا فیرجح مداد العلماء علی دماء الشهداء»

که مداد دانشمندان و خون شهداء، هموزن و هم ارزش هستند و یا مداد دانشمندان از خون شهیدان با ارزش تر خواهد بود، زیرا مداد علماء را به عنوان سنگ اعمال قرار داده اند.

در احادیث آمده است که فرشتگان بر اثر خوشنودی از رفتار دانشمندان، بالهای خود را زیر پای دانشجویان علم قرار می دهند.

پیامبر اسلام (ص) می فرماید: کسب علم بر هر زن و مرد مسلمان واجب است و در امور اجتماعی، هر شخص باید مفاسد کار خود را تشخیص داده و در این راه قاضی خود باشد. اسلام همه افراد را در لزوم دانستن وظایف خود برابر قرار داده است.

گفته اند پیامبر (ص) در روز احد، هردو شهید را در یک قبر می نهاد و می فرمود کدام یک بیشتر قرآن می داند؟ به هر کدام که اشاره می شد او را مقدم قرار می داد.

به گزارش سرویس خبری امور روحانیون دفتر نماینده ولی فقیه در امور اهل سنت استان بوشهر، نماز جمعه این هفته  اهل سنت عسلویه به امامت شیخ محمد شمسی برگزار شد.

ایشان خطبه های خود را به قوانین رزق و روزی و وعده هایی که خداوند در اینباره داده است اختصاص داد.

 

ایشان در اینباره موارد زیر را برشمردند:

1. تقوی : تقوا به معنی سپر بین انسان و گناه است واگر انسان تقوا را رعایت کرد سپری بین خود و خدای خویش قرار خواهد لذا انسان هرچه با تقوا تر باشد راه های رزق وروزی برای او آسان خواهد بود

وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا (2) وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ (3- الطلاق)

هر كس تقواى الهى پیشه كند، خداوند راه نجاتى براى او فراهم مى‏كند، (۲)

و او را از جایى كه گمان ندارد روزى مى‏دهد (3)

خداوند میفرمایند:( وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ)

 و اگر اهل شهرها و آبادیها، ایمان مى‏آوردند و تقوا پیشه مى‏كردند، بركات آسمان و زمین را بر آنها مى‏گشودیم

 

قال رسول الله (صلى الله عليه وآله سلم): يقول ربكم يا ابن آدم تفرغ لعبادتي أملأ قلبك غنى وأملأ يدك رزقا يا ابن آدم لا تباعد مني أملأ قلبك فقرا وأملأ يدك شغلا

رسول الله از خداوند باری تعالی می فرماید (ای بنی آدم برای عبادت من فارغ شوقلبت را   بی نیاز خواهم کرد ودستت را پر از روزی خواهم کرد ای بنی آدم از من دور نشو قلبت را پر از فقر خواهم کرد و زندگیت را پر از شغل)

2. صدقه و شکر گذاری که خداوند در این رابطه میفرماید:

( مَثَلُ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِي كُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ وَاللَّهُ يُضَاعِفُ لِمَنْ يَشَاءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ) (261- بقره)

 كسانى كه اموال خود را در راه خدا انفاق مى‏كنند، همانند بذرى هستند كه هفت خوشه برویاند; كه در هر خوشه، یكصد دانه باشد; و خداوند آن را براى هر كس بخواهد (و شایستگى داشته باشد)، دو یا چند برابر مى‏كند; و خدا (از نظر قدرت و رحمت،) وسیع، و (به همه چیز) داناست.

وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ وَلَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ (7- ابراهیم)

و (همچنین به خاطر بیاورید) هنگامى را كه پروردگارتان اعلام داشت: «اگر شكرگزارى كنید، (نعمت خود را) بر شما خواهم افزود،و اگر ناسپاسى كنید مجازاتم شدید است

3. عدم اسراف در نعمت های خدا :

رسول الله صلي الله عليه وسلم فرمود: هر روزي که بندگان خدا صبح مي کنند، دو فرشته فرو آيند، يکي از آنها مي گويد: خدايا براي مصرف کننده عوض ده، و ديگري مي گويد: خدايا مال ممسک و بخيل را تلف کن.

4. صبر واستقامت:

خداوند میفرمایند (وَآتِ ذَا الْقُرْبَى حَقَّهُ وَالْمِسْكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ وَلَا تُبَذِّرْ تَبْذِيرًا (26) إِنَّ الْمُبَذِّرِينَ كَانُوا إِخْوَانَ الشَّيَاطِينِ وَكَانَ الشَّيْطَانُ لِرَبِّهِ كَفُورًا)  (26و27 الاسرا)

و حق نزدیكان را بپرداز، و (همچنین حق) مستمند و وامانده در راه را! و هرگز اسراف و تبذیر مكن، چرا كه تبذیركنندگان، برادران شیاطینند و شیطان در برابر پروردگارش، بسیار ناسپاس بود!

5. آخرین قانون از قوانین رزق وروزی، اسباب می باشد ولی اسباب را باید همراه با قوانین دیگر باشد

(قانون شناخت قدرت خداوند- ایمان – توکل – دعا - استغفار- تقوا - عدم اسراف - شکر گذاری – صبر واستقامت)

خداوند متعال می فرماید: ای بنی آدم از هیچ پادشاهی نترس ما دامی که من صاحب قدرتها هستم

ای بنی آدم از تنگی رزق وروزی نترس ،خزینه های من پر است و خزینه های من هرگز خالی نمی شود

اي بنی آدم از غیر من نخواه وبدان که من مال تو هستم اگر مرا یافتی همه چیز را بدست آوردی واگر من را از دست دادی همه چیز را از دست میدهی 

ای بنی آدم همه چیز را به خاطر تو خلق کردم وتورا بخاطر من خلق کردم پس به آن چیزی که مال توست از آن چیزی که برای آن هستی مشغول نباش

ای بنی آدم اگر به آنچه که برایت مقدر کردم راضی شوی من قلب وبدنت را به آرامش خواهم رساند ونزد من از خشنودان خواهی بود ولی اگربه آنچه که برایت مقدر کردم راضی نباشی پس قسم به عزت و جایگاه من دنیا را بر روی تو مسلط خواهم کرد پس در دنیا طوری به دنبال روزیت باشی همانند درندگان در صحراها در نتیجه جز آنچه که برای تو مقدر کردم بدست نیاوری ونزد من از رانده شدگان خواهی بود

ای بنی آدم اسمانها وزمینها من را از خلقت آنها عاجز نکرد آیا تکه نانی که آن را به سوی تو سوق می دهم مرا عاجز خواهد کرد ؟

به گزارش سرویس خبری امور روحانیون دفتر نماینده ولی فقیه در امور اهل سنت استان بوشهر، شیخ حمزه کردی در خطبه های این هفته نماز جمعه اهل سنت جزیره شمالی بندر گناوه گفت: رویت هلال ماه آن چیزی است که امروز باید به عنوان یک وحدت در بین مسلمانان باشد.

 

ایشان پس از حمد خداوند، به بیان آیاتی از قرآن کریم در رابطه با ماه مبارک رمضان پرداخت و گفت: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» (بقره- 183)  اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، بر شما روزه نوشته شد چنانكه بر آنان كه پيش از شما بودند نوشته شد، باشد كه پرهيزگار شويد.

بعضی از افراد می پندارند روزه فقط برای این امت مقرر شده است درحالی که در آیه فوق خداوند یادآور می شود که برای امت های پیشین نیز روزه واجب بوده است. لذا تمام ادیان الهی در این موضوع با هم برابرند و فقط در کیفیت آن تفاوت هایی وجود دارد و اینکه برای امت های پیشین چند روز روزه گرفتن در سال واجب بوده است سندی در دست نیست. ایشان یادآور شد که فلسفه روزه، تحمل گرسنگی و تشنگی نبوده و هدف آن حفظ تقوا، انجام بندگی کردن و آماده شدن برای یکسال زندگی است.

ایشان همچنین خاطر نشان کرد: رویت هلال ماه آن چیزی است که امروز باید به عنوان یک وحدت در بین مسلمانان باشد، گاهی در بحث استهلال اول ماه مبارک رمضان و یا انتهای آن، به یک بحران و اختلاف بزرگ بین مسلمانان تبدیل می شود. با توجه به پیشرفت هایی که در دنیا رخ داده و دستگاه های پیشرفته ای که برای استهلال درحال استفاده است، افراد باید در اینگونه مسائل، گوش به حرف علماء بوده و این یک مسئله شخصی و یا سیاسی نیست که هرکس به رأی خود عمل کند.

شیخ حمزه کردی یادآور شد: ما باتوجه به اینکه تابع سرزمین ایران و ولی فقیه می باشیم ماه رمضان را با اعلام ایشان آغاز و به پایان می رسانیم.

به گزارش سرویس خبری امور روحانیون دفتر نماینده ولی فقیه در امور اهل سنت استان بوشهر، شیخ محمد فاروقی در خطبه های این هفته نماز جمعه اهل سنت شهر گناوه به موضوع زکات پرداخت و گفت: با پرداخت زکات، فقر و فساد در جامعه کم شده و با پرداخت زکات نفس انسان تزکیه می شود.

 

شیخ محمد فاروقی به بیان تفاوت های زکات و مالیات پرداخته و گفت: پادشاهان در گذشته از مردم مالیات می گرفتند و آن را در هر راهی که خود می خواستند خرج کرده و محل خاصی برای مصرف آن تعیین نشده بود. خداوند متعال در قران کریم به پیامبر اسلام می فرماید «خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّيهِم بِهَا» (توبه- 103) (ولى امر امت) از اموال آنان زكاتى بگير كه بدين كار (جان و مال) آنها را پاكيزه میكنى و رشد میدهى.

ایشان یادآور شد: زکات به فقراء داده شده و محل خرج زکات در دین مشخص و معین می باشد. زکات در جامعه منتشر و در آن محل ها خرج می شود. با اینکار، فقر و فساد در جامعه کم شده و با پرداخت زکات نفس انسان تزکیه می شود. وقتی که شخصی زکات می دهد، علاقه او به اموالش کم شده و قلبش آرامش می شود. همچنین بخاطر دعای فرد زکات گیرنده، مورد رحمت و آمرزش خداوند قرار می گیرد.

شیخ محمد فاروقی با بیان آیه «فَإِن تَابُوا وَأَقَامُوا الصَّلاَةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ فَإِخْوَانُكُمْ فِي الدِّينِ» گفت: قرآن کریم برادر دینی را اینگونه معرفی کرده و کسی که اهل خواندن نماز و دادن زکات نیست را برادر دینی نمی داند. پس برادری مومنان در خواندن نماز و پرداخت زکات است.

«وَلاَ يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ يَبْخَلُونَ بِمَا آتَاهُمُ اللّهُ مِن فَضْلِهِ هُوَ خَيْرًا لَّهُمْ بَلْ هُوَ شَرٌّ لَّهُمْ سَيُطَوَّقُونَ مَا بَخِلُواْ بِهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ» (آل عمران- 180) (و كسانى كه به آنچه خدا از فضل و رحمتش به آنها داده بخل مى‏ورزند گمان نكنند كه آن بخل به خير آنهاست، بلكه شرى است براى آنهاست، به زودى آنچه بدان بخل ورزيده‏اند در روز قيامت طوق گردنشان مى‏ شود)

پیامبر (ص) می فرماید: کسانی که از دادن زکات خودداری می کنند به تنگ دستی دچار می شوند. هر قوم و ملتی که از پرداخت زکات خودداری بکند، نتیجه ای بجز قطع شدن نزول رحمت از جانب خداوند بر ایشان ندارد و اگر بخاطر حیوانات نبود، خداوند باران را بر این قوم نازل نمی کرد.

ایشان در ادامه نتایج خودداری از پرداخت زکات را اینگونه برشمرد:

 - کاهش باران و وقوع خشکسالی

 - کم شدن خیر و برکت در زندگی مردم

- کاهش ثمرات باغ ها و زمین های کشاورزی

 - کاهش ماهیان دریا

پایگاه اطلاع رسانی دفتر نماینده ولی فقیه در امور اهل سنت استان بوشهر ©1391