بسم الله الرحمن الرحیم -- « وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعاً وَ لا تَفَرَّقُوا »--« همگي به ريسمان خدا چنگ زنيد، و پراكنده نشويد » (آل عمران / 103)

آخرین اخبار بوشهر

feed-image متن خوراک

به گزارش سرویس خبری امور روحانیون دفتر نماینده ولی فقیه در امور اهل سنت استان بوشهر شیخ محمد انزاری در خطبه های نماز جمعه اهل سنت نخل تقی به آیه «مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن يَنتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا» اشاره کرده و گفت : مصعب بن عمیر از اشخاصی بود که مشمول این آیه می شود.

ایشان در ادامه به شرح و بررسی زندگانی مصعب بن عمیر پرداخت و فرمود:  پدر ایشان از بزرگان و سادات مکه بود و مادرشان خناس بنت مالک نیز چنین بود. مصعب، جوانی خوش چهره بود که در ناز و نعمت بزرگ شد و مانند دیگر قریشیان دور از اسلام بود. پیامبر (ص) در این فکر بود که اگر خداوند مصعب را هدایت کند و او مسلمان شود، سرمشقی برای دیگر مسلمانان و همچنین مردم قریش خواهد بود. مصعب نیز زمانی که دیگر مسلمانان از جمله خانواده عمار، سمیه و یاسر را می دید تحت تاثیر قرار گرفته و مسلمان شد. مادرش با شنیدن اسلام آوردن مصعب، او را چند روزی در خانه محبوس کرد. مصعب از جمله افرادی بود که در هجرت اول و دوم به حبشه حضور داشت. و بعدها به سمت یثرب رفته و مشغول هدایت قبائل اوس و خزرج شد و توانست عده ی زیادی را به اسلام دعوت کند.

ایشان در جنگ احد که از امتحانات الهی بود و لشگر اسلام در آن شکست خورد، می بیند که پرچم اسلام بر زمین افتاده است. ایشان پرچم را برداشته و به جنگ می پردازد. هنگامی که دست راستش را می زنند، پرچم را به دست چپ، و هنگامی که دست چپش را نیز قطع می کنند پرچم را به سینه می گیرد تا توسط شخصی به شهادت می رسد.

به گزارش سرویس خبری امور روحانیون دفتر نماینده ولی فقیه در امور اهل سنت استان بوشهر شیخ حمزه کردی در خطبه های نماز جمعه این هفته جزیره شمالی گناوه گفت: امروز افرادی بنام دوستان سوریه به همراه یهودیان، به دشمنی با ایشان می پردازند. در تاریخ بشریت هیچگاه قوم یهود، دوستدار وحدت مسلمانان نبوده است و هرکس که با اینان بنشیند به او مسلمان نمی توان گفت و طبق آیات قرآن کریم دشمن خداوند است.

شیخ حمزه کردی گفت: یاد خداوند متعال، یکی از آسانترین و با فضیلت ترین عبادت هاست. خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید (فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُواْ لِي وَلاَ تَكفُرُونِ)    پس مرا ياد کنيد تا شما را ياد کنم مرا سپاس گوييد و ناسپاسی من مکنيد (بقره- 152) کلمه ذکر در اینجا معانی متعددی را در برمی گیرد. خداوند متعال اولین دستوری که بعد از بعد از نبوت حضرت موسی (ع) به او می دهد می فرماید (أَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِي) نماز را برای یاد من به پادار.

در آیه 9 سوره مبارکه حجر می فرماید (إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ) که منظور از ذکر در اینجا همان قرآن کریم است. چیزی که در روایات درباره ذکر مطرح شده است الفاظ و کلمات خاصی همچون گفتن «سبحان الله» و «الحمدلله» است.

شیخ حمزه کردی در ادامه به اتفاقات اخیر رخ داده در سوریه اشاره کرده و فرمود: امروز افرادی بنام دوستان سوریه به همراه یهودیان، به دشمنی با ایشان می پردازند در حالی که خداوند در آیه 1 سوره مبارکه ممتحنه می فرماید (يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَعَدُوَّكُمْ أَوْلِيَاء) ای کسانی که ايمان آورده ايد ، دشمن من و دشمن خود را به دوستی اختيار نکنيد.

ایشان یادآور شد: در تاریخ بشریت هیچگاه قوم یهود، دوستدار وحدت مسلمانان نبوده است و هرکس که با اینان بنشیند به او مسلمان نمی توان گفت و طبق آیات قرآن کریم دشمن خداوند است.پس ملتهای مسلمان و رهبران اسلامی از دوستی با ایشان بپرهیزند.

شیخ حمزه کردی در انتها از خداوند متعال خواست برادرکشی و اختلاف را از میان امت اسلامی برداشته و بجای آن برادری و وحدت را در میان آنان بخصوص در کشور سوریه جایگزین نماید.

به گزارش سرویس خبری امور روحانیون دفتر نماینده ولی فقیه در امور اهل سنت استان بوشهر شیخ ابراهیم محمدی در خطبه های نماز جمعه اهل سنت عسلویه به بیان مجموعه ای از نصیحت ها و نکات اسلامی پرداخت.

 

شیخ ابراهیم محمدی در این خطبه نکات زیر را به عنوان نصحیتهایی به جوانان شهر عسلویه بیان کرد:

1- عمر انسان، سرمایه اصلی اوست پس آن را در چیزی که سودی ندارد و باعث زیان و ضرر است به هدر ندهید. پیامبر اسلام می فرماید: بهترین مردم کسی است که عمرش طولانی شده و کار نیک وی زیاد شود و بدترین مردم کسی است که عمرش طولانی شود و گناهانش بیشتر شوند.

2- اختیار دوست خوب و صالح و مفید و دوری گرفتن از دوستان بد، زیرا بهترین دوستان کسی است که اگر خدا را یاد کنی تو را مساعدت کند و اگر خدا را فراموش کنی تو را یادآوری کند.

3- محافظت بر نمازهای پنجگانه همراه با جماعت؛ زیرا نماز نور چشم مؤمن و دلیل ایمان او وسبب نجاتش در آخرت می باشد.

4-خدا را ذکر و یاد کردن و او را ورد زبان قرار دادن؛ زیرا دلها بوسیله ذکر خدا آرام می گیرند.

5- حاضر شدن در مجالس علم علما و شرکت کردن در کلاسهای علمی و ایمانی؛ بعضی از علما میفرمایند : (شرکت در مجالس علما از نوافل عبادات بهتر و با ارزش تر است).

6- خواندن سیرت پیامبر اسلام و اصحاب بزرگوار وی و علمای بزرگ اسلام.

7-  متواضع بودن و دوری کردن از صفت زشت تکبر و غرور.

8-  اجتناب و دور شدن و پرهیز کردن از صفت زشت و ناپسند حسد؛ امام سمرقندی می فرماید : پنج چیز به شخص حاسد می رسد قبل از اینکه حسد او به محسود برسد:   1- غمی که هیچ وقت قطع نمی شود. 2: مصیبتی که اجر و پاداشی ندارد. 3: خصلت مذمومی که ستایش نمی شود. 4: خشم خدا. 5: در موفقیت بر او بسته می شود.

9- زیارت مریض و زیارت قبرستان و تشیع میت؛ زیرا این کارها ایمان شخص را قوی می کند.

10- لبخند زدن در صورت برادر مسلمان خود.

11- چشم پوشی کردن از محرمات.

12- در خدمت دیگران بودن.

به گزارش سرویس خبری امور روحانیون دفتر نماینده ولی فقیه در امور اهل سنت استان بوشهر شیخ یعقوب شمسا، خطیب این هفته نماز جمعه بندر سیراف بود.



ایشان در خطبه های خود به تغییر قبله اشاره کرده و فرمود: یکی از رویدادهای تاریخی که قرآن کریم از آن سخن گفته تغییر قبله می باشد. در ماه شعبان سال دوم هجری با نزول آیاتی از جانب خداوند متعال، قبله مسلمانان از بیت المقدس به کعبه تغییر یافت. پیامبر اکرم (ص) بعد از مهاجرت به مدینه در حدود 16 ماه رو به بیت المقدس نماز می خواند که از این جهت مورد سرزنش یهود قرار می گرفت و یهودیان می گفتند: با این که محمد (ص) دین و آیین ما را قبول ندارد ولی رو به سوی قبله ما نماز می خواند و چرا خودش قبله ای جداگانه ندارد.

از این جهت خواست قلبی پیامبر اکرم (ص) این بود که خداوند متعال، قبله اش را تغییر داده و قبله ای دیگر را برای امتش قرار دهد. خداوند متعال در این زمینه در آیه 144 سوره مبارکه بقره می فرماید: (قَدْ نَرَى تَقَلُّبَ وَجْهِكَ فِي السَّمَاء فَلَنُوَلِّيَنَّكَ قِبْلَةً تَرْضَاهَا فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَحَيْثُ مَا كُنتُمْ فَوَلُّواْ وُجُوِهَكُمْ شَطْرَهُ وَإِنَّ الَّذِينَ أُوْتُواْ الْكِتَابَ لَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِن رَّبِّهِمْ وَمَا اللّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا يَعْمَلُونَ) حتما ما به هر سو گشتن رويت را در آسمان (مانند كسى كه منتظر امرى باشد) مى‏بينيم، و اينك تو را به سوى قبله‏اى كه بپسندى متوجه مى‏كنيم پس روى خود را به سوى مسجد الحرام برگردان، و هر جا كه باشيد روى خود را به سوى آن برگردانيد، و همانا كسانى كه كتاب (آسمانى) به آنها داده شده مى‏دانند كه بى‏شك اين (توجه به كعبه) از جانب پروردگارشان حق است (زيرا در كتاب آنهاست كه پيامبر اسلام به دو قبله نماز خواهد خواند)، و خداوند از آنچه مى‏كنند (از مخالفت آنها) غافل نيست.

خداوند در این خصوص می فرماید: (فیقُولُ السُّفَهَاء مِنَ النَّاسِ مَا وَلاَّهُمْ عَن قِبْلَتِهِمُ الَّتِي كَانُواْ عَلَيْهَا قُل لِّلّهِ الْمَشْرِقُ وَالْمَغْرِبُ يَهْدِي مَن يَشَاء إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ) به زودى مردم كم خرد خواهند گفت: چه چيزى مسلمان‏ها را از قبله‏اى كه بر آن بودند (از بيت المقدس، به سوى كعبه) روى‏گردان كرد؟ بگو: مشرق و مغرب از آن خداست، هر كه را بخواهد به راه راست (راه اصلاح حال مجتمع بشرى) هدايت مى‏كند (و صلاح حال مدّتى در توجه به قدس بود و پس از آن در توجه به كعبه است) (بقره- 142)

شیخ یعقوب شمسا گفت: تغییر قبله یک امتحان و آزمایش برای مردم بود تا خداوند ایمان آنها را مورد امتحان و آزمایش قرار دهد و خداوند در این باره در آیه 143 سوره مبارکه بقره می فرماید: (وَمَا جَعَلْنَا الْقِبْلَةَ الَّتِي كُنتَ عَلَيْهَا إِلاَّ لِنَعْلَمَ مَن يَتَّبِعُ الرَّسُولَ مِمَّن يَنقَلِبُ عَلَى عَقِبَيْهِ وَإِن كَانَتْ لَكَبِيرَةً إِلاَّ عَلَى الَّذِينَ هَدَى اللّهُ وَمَا كَانَ اللّهُ لِيُضِيعَ إِيمَانَكُمْ إِنَّ اللّهَ بِالنَّاسِ لَرَؤُوفٌ رَّحِيمٌ) آن قبله ای را که رو به روی آن می ايستادی دگرگون نکرديم ، جز بدان سبب که بدانيم چه کسی از پيامبر پيروی می کند و چه کسی به خلاف او بر می خيزد هر چند که اين امر جز بر هدايت يافتگان دشوار می نمود خدا ايمان شما را تباه نمی کند ، او بر مردمان مهربان و بخشاينده است.

پایگاه اطلاع رسانی دفتر نماینده ولی فقیه در امور اهل سنت استان بوشهر ©1391