بسم الله الرحمن الرحیم -- « وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعاً وَ لا تَفَرَّقُوا »--« همگي به ريسمان خدا چنگ زنيد، و پراكنده نشويد » (آل عمران / 103)

آخرین اخبار بوشهر

feed-image متن خوراک

به گزارش سرویس خبری امور روحانیون دفتر نماینده ولی فقیه در امور اهل سنت استان بوشهر شیخ عبدالستار حرمی در خطبه های نماز اهل سنت جمعه نخل تقی به آیه «وانکحوا ما طاب لکم من النسا مثنی و ثلاث و رباع» اشاره کرده و گفت : تعدد زوجات در اسلام مباح دانسته شده است ولی بدون قید وشرط هم نیست، بلکه دین مبین اسلام مساله تعدد زوجات را مشروط به مطالبی می کند که یکی از آنها عدالت می باشد.

ایشان یادآور شد: عدالت در چند مورد مد نظر اسلام است:

1- عدالت در نفقه (خرجی معیشت روزانه) که در ادامه آیه فوق به این مطلب اشاره شده است. حضرت رسول می فرمایند: یا معشر الشباب من استطاع منکم فلیتزوج

2- عدالت در معاشرت کردن با آنها

3- تهیه مسکن مناسب برای آنها

به گزارش سرویس خبری امور روحانیون دفتر نماینده ولی فقیه در امور اهل سنت استان بوشهر، نماز جمعه اهل سنت این هفته در جزیره شمالی گناوه توسط شیخ حمزه کردی اقامه شد.

 

شیخ حمزه کردی خطبه های خود را به تفسیر اجمالی آیات آخرین سوره فرقان اختصاص داد و گفت: خداوند در این آیات بندگان خود را معرفی میکند و صفات و معیار بندگان نیک را بیان میکند و این هم به این معنا نیست که هیچ انسانی نمی تواند به این درجات برسد، آنقدر این کلمه (عبد) پرمعنا و با اهمیت هست که حتی خداوند رسولان و فرستادگان خویش را با این نام خطاب میکند.

وی در ادامه پیروزی محمد مرسی در انتخابات ریاست جمهوری مصر را تبریک گفت و خاطر نشان کرد: به امید روزی که در راس تمام کشورهای جهان کسانی قرار بگیرند که آرمان وشعارشان دفاع از مظلوم و ظلم ستیزی و عدالت گستری باشد وقرآن و دین مبین اسلام را به عنوان قانون و دین اصلی قرار دهند

به گزارش سرویس خبری امور روحانیون دفتر نماینده ولی فقیه در امور اهل سنت استان بوشهر شیخ ابراهیم محمدی در خطبه های نماز جمعه اهل سنت در خطبه های این هفته ضمن پرداختن به موضوع "شرایط خرید وفروش و رابطه بین فروشنده و خریدار" گفت:

فروشنده و خریدار باید دارای شرایطی باشند از جمله:

1. رشید باشند: یعنی بالغ وعاقل بوده ودرامور مالی ودینی تصرف نیکویی داشته باشند بنابراین شرط خرید وفروش توسط بچه,فرد مجنون و محجورٌعلیه بالسفه کسی که به علت سفیه بودن ازتصرفات مالی منع شده است صحیح نیست

 

خداوند متعال میفرماید: (وَابْتَلُوا الْيَتَامَى حَتَّى إِذَا بَلَغُوا النِّكَاحَ فَإِنْ آنَسْتُمْ مِنْهُمْ رُشْدًا فَادْفَعُوا إِلَيْهِمْ أَمْوَالَهُمْ وَلَا تَأْكُلُوهَا إِسْرَافًا وَبِدَارًا أَنْ يَكْبَرُوا وَمَنْ كَانَ غَنِيًّا فَلْيَسْتَعْفِفْ وَمَنْ كَانَ فَقِيرًا فَلْيَأْكُلْ بِالْمَعْرُوفِ فَإِذَا دَفَعْتُمْ إِلَيْهِمْ أَمْوَالَهُمْ فَأَشْهِدُوا عَلَيْهِمْ وَكَفَى بِاللَّهِ حَسِيبًا)ویتیمان را پیش ازبلوغ باقراردادن مقداری از مال نزد آنها ونظارت برنحوه ی معامله ی ایشان بیازمایید تا آن گاه که به سن ازدواج می رسند پس اگر درآن تصرف نیکویی داشتند اموالشان را به خودشان بازگردانید پس رشید بوده شرط انجام آن می باشد.

بچه ومجنون نیزچون مکلف نیستند اهلیت تصرف ندارند.

 

حضرت رسول خدا می فرماید: (رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ رُفِعَ الْقَلَمُ عَنْ ثَلَاثَةٍ عَنْ الْمَجْنُونِ الْمَغْلُوبِ عَلَى عَقْلِهِ حَتَّى يَفِيقَ وَعَنْ النَّائِمِ حَتَّى يَسْتَيْقِظَ وَعَنْ الصَّبِيِّ حَتَّى يَحْتَلِمَ)از سه کسی تکلیف ساقط شده است دیوانه تازمانی این جنون ازبین برود، شخصی که درخواب است تازمانی که بیدار شود وبچه تا زمانی که بالغ شود.

 

2. قصد خرید وفروش داشته باشند واینکه اختیار معامله داشته باشند نه اینکه مورد اجبار دیگران باشد ومالک جنس وقیمت آن باشند.

 

 

سپس ایشان به شرایط  خرید وفروش اشاره کرده و گفت: این خرید و فروش شروطی دارد که می توان آنها را در هفت مورد برشمرد:

  • رضایت طرفین بایع ومشتری شرط است
  • تصرف در مالی که قصد فروش آن دارد داشته باشد
  • مال یا جنس فروش مباح باشد جنس حرام نباشد
  • فروشنده بایستی مالک جنس ویا وکیل قانونی صاحب جنس باشد
  • فروشنده قادر به تسلیم جنس باشد
  • جنس باید مورد تأیید ودیدن خریدارباشد
  • قیمت جنس مورد معامله  مشخص باشد

 

 

وی در ادامه ارکان عقد بیع بدین شکل شرح داد:

  • رکن اول: وجود شرایطی که ذکر کردیم در بایع ومشتری لازم میباشد
  • رکن دوم: صیغه وصیغه لفظی است که از طرفین عقد صادره شده وبیانگر میل ورضایت باطنی آنها به عقد وپذیرش آثارعقد است صیغه ایجاب از جانب فروشنده وقبول از جانب خریدار.
  • رکن سوم: معقود علیه این رکن محل عقد نامیده شده ودر عقد بیع شامل مبیع کالای مورد معامله  وقیمت آن است واختیارات عقد بیع دوتا است.

 

 

1. خیارمجلس ومنظور ازخیار مجلس این است که هریک از طرفین عقد بعد از اتمام وانعقاد صحیح مادامی که هنوز در مجلس ومحل انعقاد بیع بوده واز آن خارج نشده باشند حق رجوع وفسخ عقد را دارند اما اگر از آن خارج شده بودند خیارت  قطع شده وعقد لازم الإجرا می شود ودلیل حکم آن روایت امامان بخاری و مسلم است که پیامبر(ص)فرمودند( إِذَا تَبَايَعَ الرَّجُلَانِ فَكُلُّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا بِالْخِيَارِ مَا لَمْ يَتَفَرَّقَا وَكَانَا جَمِيعًا أَوْ يُخَيِّرُ أَحَدُهُمَا الْآخَرَ) مادامی که طرفین عقد با هم در مجلس عقد هستند یا یکی از آنها دیگری را در لازم الإجرا کردن مخیرنکرده باشد حق خیار دارند

 

2. دوم خیار شرط به این معنی است که یکی از طرفین عقد یا هردو شرط کنند که برای مدت معلومی خیار داشته باشند این شرط ممکن است همراه باعقد یا بعد از آن انجام گیرد لیکن لازم است که قبل از جدا شدن آنها از مجلس عقد شرط شود ومدت بایستی معلوم باشد وآن مدت بیشتراز سه روز نباشد ومدت متوالی ومتصل به عقد باشد.

به گزارش سرویس خبری امور روحانیون دفتر نماینده ولی فقیه در امور اهل سنت استان بوشهر، شیخ حسین افروز در خطبه های این هفته اهل سنت بندر سیراف گفت: حسد ازجمله رذائل اخلاقی در دین اسلام بشمار می آید.

 

ایشان خطبه های این هفته را به موضوع حسادت اختصاص داد و گفت:

خداوند در قرآن کریم میفرماید: أَمْ يَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلى‏ ما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ (نسا -54) (حسادت می ورزند مردمی را که خداوند از فضلش آنان را روزی عطا فرمود) و همچنین حضرت رسول می فرماید:إِيّاكُم وَالحَسَدُ، فَإِنَّهُ يَاكُلُ الحَسَناتِ كَما تَاكُلُ النّارُ الحَطَبَ؛ از حسادت بپرهيزيد، زيرا حسد نيكى ها را مى خورد چنان كه آتش هيزم را مى خورد.

ایشان درادامه فرمود: حسد این است که انسانی نسبت به انسان دیگری از این جهت که خداوند به وی نعمتی عطا فرموده بد خواه باشد و به تقدیر الهی سوء ظن ببرد و در دل تمنا دارد که موجباتی فراهم آید تا نعمت از صاحب آن سلب گردد و این سلب نعمت را نعمتی برای خویش می داند.

حسود در واقع دشمن نعمت است نه دشمن صاحب نعمت منهای خود نعمت، و از تقسیم خداوند ابراز نارضایتی میکند. به این ترتیب فرد حسود با این ذهنیت به مقام خداوند حکیم ابراز بی احترامی و بی اعتمادی کرده است.

ایشان یادآور شد: حسد ازجمله رذائل اخلاقی در دین اسلام بشمار می آید بر خلاف غبطه.

حضرت امام صادق (ع) در این باره می فرماید: مومن از مشاهده نعمت دیگران حسد نمی ورزد بلکه غبطه می خورد و از خداوند همانند همان نعمت را درخواست می کند ولی منافق حسد می ورزد و در دل آرزوی زوال نعمت برای صاحب آن را می کند.

پایگاه اطلاع رسانی دفتر نماینده ولی فقیه در امور اهل سنت استان بوشهر ©1391