بسم الله الرحمن الرحیم -- « وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعاً وَ لا تَفَرَّقُوا »--« همگي به ريسمان خدا چنگ زنيد، و پراكنده نشويد » (آل عمران / 103)

آخرین اخبار بوشهر

feed-image متن خوراک

به گزارش سرویس خبری امور روحانیون دفتر نماینده ولی فقیه در امور اهل سنت استان بوشهر، شیخ خلیل افرا امام جمعه این هفته اهل سنت کنگان گفت: انفاق در بالاترین درجه از قوت ایمان به خدا و یقین به آنچه نزد اوست می باشد.

 

ایشان بعد از حمد خداوند و سفارش به پرهیزگاری، پیرامون انفاق صحبت کرده و گفت: اولین صفت از صفات متقین این است که در سرور و خوشحالی، حالت غم و اندوه، غنی و فقر و در همه حالت انفاق می کنند. انفاق در بالاترین درجه از قوت ایمان به خدا و یقین به آنچه نزد اوست می باشد.

ایشان در رابطه با انگیزه های انفاق گفت: زمانیکه خداوند ذکر می کند که مالک حقیقی فقط اوست و مردم نماینده او در اموال هستند، دست و دل انسانها در انفاق و بخشش اموال باز می کند. انگیزه دوم که در آیات قرآن نیز آمده، نا پایداری اموال و سرمایه ها و بازماندن آنها بعد از انسانهاست. به تعبیری خداوند می فرماید: (او میراث بر آسمانها و زمین است) و در جایی دیگر خداوند خود را وام گیرنده و انسانها را وام دهنده میشمرد، که هزاران برابر در ازای وام دریافتی، به افراد پرداخت می کند و این اضافه بر پاداش عظیمی است که در هیچ اندیشه ای نمی گنجد. (245 بقره)

برخی از علماء و مفسرین، شرایط کمال و ارزشمند شدن انفاق را تا چندین مورد شمرده اند:

1-      از بهترین مال انفاق شود نه از مال کم ارزش. قرآن کریم در این باره در سوره بقره آیه 267 می فرماید: «لاَ تَيَمَّمُواْ الْخَبِيثَ مِنْهُ تُنفِقُونَ وَلَسْتُم بِآخِذِيهِ إِلاَّ أَن تُغْمِضُواْ فِيهِ »

2-      انفاق از اموالی که مورد نیاز انسان است «و يوثرون علي انفسهم و لو کان بهم خصاصة» (9 حشر)

3-      به کسانی انفاق کنند که سخت به آن نیازمندند. «لِلْفُقَرَاءِ الَّذِينَ أُحْصِرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ لا يَسْتَطِيعُونَ » (273 بقره)

4-      انفاق اگر مخفی باشد بهتر است.

5-      هرگز منت و آزاری با آن همراه نباشد. «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تُبْطِلُوا صَدَقَاتِكُمْ بِالْمَنِّ وَالأذَى» (264 بقره)

6-      در انفاق اخلاص باشد. «الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ» (265 بقره)

7-      آنچه را که انفاق می کند کوچک و کم اهمیت بشمرد. «وَلَا تَمْنُن تَسْتَكْثِرُ» (6 مدثر)

8-      از اموالی باشد که به آن دلبسته و مورد علاقه اوست. «لَن تَنَالُواْ الْبِرَّ حَتَّى تُنفِقُواْ مِمَّا تُحِبُّونَ» (92 آل عمران)

9-      از مال حلال انفاق کند. «إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ » (26 مائده)

به گزارش سرویس خبری امور روحانیون دفتر نماینده ولی فقیه در امور اهل سنت استان بوشهر، امام جمعه این هفته اهل سنت گناوه شیخ محمد فاروقی موضوع بحث خود را پیرامون تفسیر آیات ابتدایی سوره مبارکه فاطر قرار داده و گفتند: این سوره با توجه به مکی بودن، بیشتر در باب عقائد صحبت کرده و مجموع این سوره درباره خالق عالم است که این جهان را بدون آنکه از کسی الگوبرداری کند خلق کرده است.


خداوند در آیه اول این سوره میی فرماید: «الْحَمْدُ لِلَّهِ فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ جَاعِلِ الْمَلَائِكَةِ رُسُلًا أُولِي أَجْنِحَةٍ مَّثْنَى وَثُلَاثَ وَرُبَاعَ يَزِيدُ فِي الْخَلْقِ مَا يَشَاءُ إِنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ» ستایش مخصوص چنین خدایی است. خدایی که فرشتگان را دارای 2، 3 و 4 بال قرار داد و در آفرینش آنها هرچه بخواهد می افزاید زیرا او بر هرچه قادر و تواناست.

سپس در آیه دوم درباره نعمتهایی که به بنده اش می دهد می فرماید: «مَا يَفْتَحِ اللَّهُ لِلنَّاسِ مِن رَّحْمَةٍ فَلَا مُمْسِكَ لَهَا وَمَا يُمْسِكْ فَلَا مُرْسِلَ لَهُ مِن بَعْدِهِ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ» هرآنچه خداوند به بنده اش عطا کند کسی نمی تواند آن را از او بگیرد و اگر نعمتی را از بنده بگیرد، کسی نیست که آن نعمت را به او بازگرداند. در آیه سوم خداوند می فرماید: «يَا أَيُّهَا النَّاسُ اذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ هَلْ مِنْ خَالِقٍ غَيْرُ اللَّهِ يَرْزُقُكُم مِّنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ فَأَنَّى تُؤْفَكُونَ» ای مردم آن نعمتهایی را که خداوند به شما داده است به یاد آورید. آیا خالقی غیر از خدا دارید؟ یعنی هیچ خالقی غیر از غیر از من نیست که این همه نعمت به شما دهد. نعمتهایی از آسمان و از زمین، و خدایی جز خداوند متعال نیست، پس چطور با این همه نعمتی که به شما داده به چیزی غیر از خداوند روی می آورده و آن را پرستش می کنید؟ البته هدف خداوند از یادآوری این نعمتها اشاره به مشرکین است.

«وَإِن يُكَذِّبُوكَ فَقَدْ كُذِّبَتْ رُسُلٌ مِّن قَبْلِكَ وَإِلَى اللَّهِ تُرْجَعُ الأمُورُ»  در این آیه خداوند به پیامبر خطاب می کند و میگوید: ای پیامبر ممکن است تو را تکذیب کنند، اما اگر چنین کردند نگران نباش چرا که پیامبران قبل همچون عیسی (ع)، موسی (ع)، ابراهیم (ع)، ... را نیز تکذیب کردند. و بازگشت همه امور بسوی خداوند است.

سپس در آیه پنجم خطاب به مردم می گوید: «يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ فَلَا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا وَلَا يَغُرَّنَّكُم بِاللَّهِ الْغَرُورُ» ای مردم، وعده خداوند حق است و حتما تحقق می پذیرد و مراقب باشید که فریب زندگی دنیا را نخورید، اگر ثروتمند و قدرتمند هستید خیال نکنید که خداوند نمی تواند شما را عذاب دهد. خیلی از پادشاهان نیز اینچنین مغرور شده و فکر نمی کردند که روزی نابود خواهند شد. پس اگر مغرور شدید، شیطان شما را نسبت به خداوند فریب می دهد.

«إِنَّ الشَّيْطَانَ لَكُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا إِنَّمَا يَدْعُو حِزْبَهُ لِيَكُونُوا مِنْ أَصْحَابِ السَّعِيرِ» همانا شیطان دشمن شماست و او تمام طرفدارانش را به جهنم دعوت می کند.

به گزارش سرویس خبری امور روحانیون دفتر نماینده ولی فقیه در امور اهل سنت استان بوشهر خطبه های این هفته جزیره خارک توسط شیخ احمد رضا کنعانی خوانده شد. ایشان  در خطبه های این هفته را به مباحث ایمان و ارکان ایمان پرداخت.

 

ایشان به از حمد خداوند و سفارش به تقوا، به آیه 136 سوره نساء (يا ايها الذين آمنوا آمنوا بالله و رسوله و الكتاب الذي نزل على رسوله و الكتاب الذي انزل من قبل و من يكفر بالله و ملائكته و كتبه و رسله و اليوم الآخر فقد ضل ضلالا بعيدا) اشاره کرده و گفت: عقیده ایمانی مومن ایجاب می کند که مطابق ایمانی که خداوند عزوجل منظور دارد نسبت به دین شناخت داشته و عمل کند.

ایشان ارکان ایمان را برشمرده و گفت: از جمله ارکان ایمان، ایمان به ملائکه است و اینکه چه خصوصیتی دارند و چه اعمالی انجام می دهند. «لا یعصون اللّه ما امرهم و یفعلون ما یومرون» (سوره تحریم آیه 6) نافرمانی خدا نکرده و ماموریت خویش را که خداوند بر آنها محول کرده است انجام می دهند. ایمان به تمامی این مجموعه ارکانی، همان ایمان مورد نظر خداوند است که خداوند در سوره والعصر می فرماید: تمام انسانها در خسران و زیانند، مگر کسانی که ایمان دارند..

در روایتی آمده که جیرئیل امین در قالب شخصی حاضر شده و از ارکان ایمان از پیامبر (ص) سوال کرد. پیامبر (ص) در جواب فرمود: «ان تؤمن بالله و ملائکه و کتبه و رسله و الیوم الاخر، و تومن بالقدر خیره و شره» سپس ایشان به اعمال فرشتگان اشاره  کرده و گفت: فرشتگان شب و روز به ذکر خداوند مشغولند و هیچگاه خسته و ملول نمی شوند و تعدادشان را کسی جز خداوند نمی داند. اهمیت این موضوع تا آنجا است که خداوند متعال بارها در قرآن کریم عنوان داشته است: «آمن الرسول بما أنزل إليه من ربه والمؤمنون كل آمن بالله وملائكته وكتبه ورسله...» به این معنا که تمام رسولان، و مومنان به خدا و ملائکه ایمان دارند. «ولکن البرّ من آمن بالله..» (بقره/177) و نیک کرداری جز این نیست که به خدا، روز آخرت، ملائکه و فرشتگان ایمان بیاوریم.

ایشان در ادامه فرمود: ایمان به فرشتگان به دو صورت است: مجمل و مفصل؛ و مجمل به دوگونه است. یکی اینکه همانطور که در کتاب و سنت آمده است به وجود فرشتگان اقرار کنیم و اینکه آنها مخلوقی از مخلوقات خدا بوده و کسی آنها را نمی بیند. در مسند احمد از عبدالله مسعود روایت شده که پیامبر (ص) دو مرتبه جبرئیل امین را به شکل واقعای دید و در حدیثی حضرت رسول(ص) فرمود: جبرئیل را به صورت حقیقی دیدم که 600 بال داشت و هر بال آن افق را پوشیده بود. دومین عبارت مجمل بودن، همان مقام و منزلت را به آنها دادن است که خداوند داده است. هیچ صفتی از صفات خداوند را نداشته و با اینکه از نور خلق شده و خلقتشان از نور بوده است، نباید مورد عبادت قرار گیرند.

به گزارش سرویس خبری امور روحانیون دفتر نماینده ولی فقیه در امور اهل سنت استان بوشهر، شیخ محمد انذاری در خطبه های این هفته نخل تقی گفت: حضرت محمد (ص) و حضرت ابراهیم (ع) در بسیاری از موارد با یکدیگر شباهتهایی دارند.

 

ایشان بعد از حمد خداوند و سفارش به تقوا، موضوع بحث خویش را پیرامون تشابه بین حضرت محمد (ص) و حضرت ابراهیم (ع) قرار داد و چند تشابه بین این دو پیامبر را برشمرد:

1- حضرت ابراهیم (ع) مردم را به ترک بت پرستی و ایمان به خداوند دعوت کرد و پیامبر اسلام (ص) نیز همین کار را در مکه انجام داد.

2- قوم حضرت ابراهیم (ع) تصمیم گرفتند که ایشان را در آتش انداخته و از بین ببرند، قریش نیز چنین قصدی در رابطه با پیامبر مکرم ما داشتند.

3- همانطور که حضرت ابراهیم (ع) از عراق به سوی فلسطین مهاجرت کرد، پیامبر اسلام (ص) نیز از مکه به مدینه مهاجرت داشت.

4- حضرت ابراهیم (ع) خانه کعبه را بنا کرد و حضرت رسول (ص) نیز در بازسازی آن نقش مهمی داشت.

5- اگر حضرت ابراهیم (ع) فرزند خودش اسماعیل را در راه خدا قربانی کرد، پیامبر اکرم (ص) نیز بسیاری از اهل بیت(س) و صحابه اش در راه خدا به شهادت رسیدند.

 

ایشان در ادامه فرمود: حضرت ابوطالب از نخستین کسانی بود که شعر خود را در خدمت اسلام بکار گرفت و در اشعار خود این عبارات را بکار می برد: قسم به خداوند،که با هر مقدار لشکر و سپاه که داشته باشند و بخواهند به تو (خطاب به پیامبر) برسند، من نخواهم گذاشت و از تو دفاع خواهم کرد، مگر اینکه من مرده باشم.

ایشان همچنین در خطبه دوم گفت: امروز بحمدالله در کشور از امنیت خوبی برخوردار هستیم و این در حالی است که کشورهای غربی، پولهای زیادی را برای تامین امنیت خود صرف می کنند.

پایگاه اطلاع رسانی دفتر نماینده ولی فقیه در امور اهل سنت استان بوشهر ©1391