بسم الله الرحمن الرحیم -- « وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعاً وَ لا تَفَرَّقُوا »--« همگي به ريسمان خدا چنگ زنيد، و پراكنده نشويد » (آل عمران / 103)

آخرین اخبار بوشهر

feed-image متن خوراک

به گزارش سرویس خبری امور روحانیون دفتر نماینده ولی فقیه در امور اهل سنت استان بوشهر نماز جمعه این هفته کنگان  توسط شیخ خلیل افرا اقامه شد. ایشان در خطبه های خود گفتند:

 

 

شیخ خلیل افرا خطبه های این هفته را به موضوع حسد اختصاص دادند و گفتند: علماء گناهان را بر دو قسم تقسیم کرده اند:

      1.  گناهان ظاهری مانند خوردن مال حرام، شراب خواری، زنا و ...

      2.  گناهان باطنی که از آن به معاصی القلوب یاد می شود و بیشتر مردم از آن غافل اند مانند حسد، بخل و ...

و گفته اند که گناهان و معاصی قلوب خطرش ازگناهان ظاهری بیشتر است و امام غزالی در کتاب احیاء علوم دین آنها را مهلکات نامیده است. البته هردوی این گناهان انسان را به دوزخ می کشاند.

پیامبر مکرم (ص) می فرماید: «ثَلاثٌ مُهْلِكاتٌ شُحٌّ مُطاعٌ وَ هَوًي مُتَّبَعٌ وَ اعْجابُ الْمَرْءِ بِنَفْسِهِ»سه چيز نابود كننده است؛ بخل ورزيدن ،دنبال هوس رفتن، از خود خشنود شدن و عجب. در جایی دیگر حضرت می فرماید: یکی از گناهانی که از امتهای گذشته دامنگیر امت محمد (ص) شده است حسد، بغضاء و دشمنی است.  و مشاهده  می کنیم چقدر و چطور مردم و امتهای پیشین به خاطر حسد با همدیگر می جنگیدند و همدیگر را ازبین می بردند.

ایشان در ادامه فرمودند: برای پدر جایز نیست که برای بعضی از فرزندانش محبت داشته باشد و بین آنها فرق بگذارد زیرا این باعث حسد و کینه بین آنها می شود. همچنین جایز نیست شخصی آرزو کند که نعمت برادرش از دست او زائل شود و بدست او برسد.

پیامبر گرامی اسلام (ص) می فرماید: «الحسد تاکل الحسنات کما تاکل النار الحطب» حسد نیکیها و حسنات را خورده و نابود می کند، همانطور که آتش هیزم را از بین می برد.

به گزارش سرویس خبری امور روحانیون دفتر نماینده ولی فقیه در امور اهل سنت استان بوشهر نماز جمعه این هفته خارک توسط شیخ جمات مژده اقامه شد.

 

ایشان در خطبه های خود به مسئله روح اشاره کرده و گفتند: خداوند متعال در آیه 85 سوره مبارکه اسراء می فرماید: «وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي وَمَا أُوتِيتُم مِّن الْعِلْمِ إِلاَّ قَلِيلاً» و تو را از (حقيقت و اوصاف) روح (كه مايه حيات هر جاندار است) مى‏پرسند، بگو: روح (تولد يافته) از فرمان پروردگار من است (و دوام و زوالش نيز در هر جاندار به فرمان اوست) و شما از دانش (به ويژه علم به حقيقت روح) جز اندكى داده نشده‏ايد.

کسانی که روح را بپذیرند و به وجود آن ایمان داشته باشندجزو مومنان و کسانی که آن را انکار کنند از مومنین جدا شده اند.

سوال می شود که آیا روح، موجودیتی جدا از نفس است یا اینکه هر دو یکی هستند؟ و اینکه عذاب قبر مربوط به روح است یا بدن و یا هردوی آنها ؟!

در پاسخ، دیدگاههای مختلفی وجود دارد و گفته می شود که روح و نفس هردو یکی هستند و روح همچون لباسی نامرئی بر بدن انسان است که با خارج شدن آن از بدن، پدیده مرگ بوجود می آید. خواب نیز همچون مرگی موقتی است که در آن هنگام روح از بدن خارج شده ودر هنگام بیداری به بدن باز می گردد.

خداوند همچنین در آیه 101 سوره مبارکه توبه می فرماید: «سَنُعَذِّبُهُمْ مَرَّتَيْنِ ثُمَّ يُرَدُّونَ إِلى‏ عَذابٍ عَظِيمٍ» ما به زودى آنها را دو بار مجازات خواهيم كرد، و پس از آن به سوى عذاب بزرگ ديگرى فرستاده خواهند شد.حال این دو عذاب کدامند؟ به نظر اغلب بزرگان منظور از دو عذاب، یکی عذاب قبر و دیگری عذاب در برزخ است.

به گزارش سرویس خبری امور روحانیون دفتر نماینده ولی فقیه در امور اهل سنت استان بوشهر شیخ عبدالستار حرمی در خطبه های این هفته نخل تقی، در ادامه مبحث هفته قبل به موضوع حجاب پرداختند.


ایشان در ادامه گفتند: خداوند متعال در قرآن کریم درباره رعایت حجاب، خطاب به پیامبر می فرماید: «قُلْ لِلْمُومِنينَ يغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ يحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ[نور/30[» ای پیامبربه مؤمنان بگو چشمهای خود را (از نگاه به نامحرم) فروگیرند وعفت وپاکدامنی خود را حفظ کنند.  
همچنین در آیه 59 سوره احزاب می فرماید: « يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلَابِيبِهِنَّ» ى پيامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: «جلبابها [= روسرى‏هاى بلند] خود را بر خويش فروافکنند.
در آیه 31 سوره نور می فرماید: «... ولیضربن بخمرهن علی جیوبهن...» و زنان مقنعه های خود را تا گريبان (روی سینه ها) فرو گذارند بگونه ای که برجستگی آن مشخص نشود.
پیامبر (ص) در حدیثی فرمودند: دو گروه از اهل دوزخ مي ‌باشند که نظير آنها را مشاهده نکرده ‌ام... دسته دوم زناني هستند که ظاهراً لباس پوشيده‌ اند اما در حقيقت لخت و عريانند ...  علماء در رابطه با این گفته اند منظور زنانی است که لباسهای تنگ و بدن نما می پوشند.
 پیامبر (ص) در رابطه با خلوت کردن مرد و زن نامحرم میفرماید: از خلوت كردن با زنان بپرهيزيد، قسم به آن خدايي كه جانم در دست اوست مردي با زني خلوت نمي كند. مگر اينكه شيطان (براي وسوسه و به گناه انداختن آن دو) وارد مي شود.

 

 

به گزارش سرویس خبری امور روحانیون دفتر نماینده ولی فقیه در امور اهل سنت استان بوشهر شیخ ابوطالب محمد پور در خطبه های این هفته گفت: تمام پیامبران پیروانشان را به زندگی بعد از مرگ و بهشت و رستاخیز بشارت داده اند و اگر بسوی قومی پیامبری نیامده باشد خداوند آن قوم را عذاب نمی کند.

 

ایشان گفتند: خداوند متعال در قرآن می فرماید هرگاه شخصی را به دوزخ می اندازند از او می پرسند آیا رسول و هشدار دهنده ای به سوی تو نیامد؟! می گوید آری آمد ولی ما نپذیرفتیم.

خداوند در آیه 15 سوره مبارکه اسراء می فرماید: «...وَمَا كُنَّا مُعَذِّبِينَ حَتَّى نَبْعَثَ رَسُولا» یعنی اگر بسوی قومی پیامبری نفرستیم آن قوم را عذاب نمی کنیم.

حضرت ابراهیم (ع) در قرآن کریم اینگونه دعا می فرماید: «رَبِّ اجْعَلْ هَذَا بَلَدًا آمِنًا وَارْزُقْ أَهْلَهُ مِنَ الثَّمَرَاتِ مَنْ آمَنَ مِنْهُمْ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ قَالَ وَمَنْ كَفَرَ فَأُمَتِّعُهُ قَلِيلًا ثُمَّ أَضْطَرُّهُ إِلَى عَذَابِ النَّارِ وَبِئْسَ الْمَصِيرُ» (بقره: 126) حضرت از خدا می خواهد که کسانی را ثمرات بهره مند سازد که به خدا و روز آخرت ایمان می آورند. همچنین حضرت در سوره شعراء خدایش چنین می گوید: «وَ الَّذِي يُمِيتُني ثُمَّ يحْيِينِ‏ * وَ الَّذِي أَطمَعُ أَن يَغْفِرَ لي خَطِيئَتي يَوْمَ الدِّينِ» یعنی كسي كه مرا می ميراند و دوباره زنده‏ام می كند و كسي كه طمع دارم روز رستاخيز گناهم را بيامرزد.

ایشان فرمودند: لازمه حکمت و عدالت خداوند این است که قیامت و رستاخیزی وجود داشته باشد و خداوند در آیات 35 و 36 سوره قلم اینگونه می فرماید: «أَفَنَجْعَلُ الْمُسْلِمِينَ كَالْمُجْرِمِينَ * مَا لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ» آيا ما مطيعان را چون بدكاران قرار مى‏دهيم...  قطعا اینگونه نیست.

به گزارش سرویس خبری امور روحانیون دفتر نماینده ولی فقیه در امور اهل سنت استان بوشهر خطبه های این هفته جزیره شمالی گناوه توسط شیخ حمزه کردی خوانده شد. ایشان خطبه های این هفته را در ادامه سلسله مباحث حقوق عباد بر یکدیگر، به حقوق همسایه پرداختند.

ایشان در خطبه ها گفتند: خداوند متعال در سوره نساء آیه 30 می فرماید: «وَ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ لا تُشْرِکُوا بِهِ شَيْئاً وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً وَ بِذِي الْقُرْبى‏ وَ الْيَتامى‏ وَ الْمَساکينِ وَ الْجارِ ذِي الْقُرْبى‏ وَ الْجارِ الْجُنُبِ وَ الصَّاحِبِ بِالْجَنْبِ وَ ابْنِ السَّبيلِ وَ ما مَلَکَتْ أَيْمانُکُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ مَنْ کانَ مُخْتالاً فَخُوراً»  می بینیم که خداوند پس از عبادت خودش و احسان به والدین، حق همسایه را مطرح می نماید و در حدیث نبوی از پیامبر مکرم اسلام (ص) آمده که فرمودند: جبرئیل آنقدر حق همسایه را به من سفارش کرد که گمان کردم می خواهد بگوید همسایه از همسایه ارث می برد.

ایشان به حوادث جاری در حاشیه خلیج فارس اشاره کرده و گفتند: ظلم در هر کجای جهان اتفاق بیافتد از نظر ما محکوم است حال ظالم شیعه، سنی و یا کافر باشد فرقی نمی کند و معیار برای ما شخص نیست و بلکه ملاک قول خدا و پیامبر است. ما معتقدیم که مردم بحرین خودشان باید برای سرنوشتشان تصمیم بگیرند و جایز نیست کشوری در امور داخلی آنها دخالت کند.

پایگاه اطلاع رسانی دفتر نماینده ولی فقیه در امور اهل سنت استان بوشهر ©1391