پرینت

به گزارش سرویس خبری امور روحانیون دفتر امور اهل سنت استان، آقای خلیل افرا در خطبه های این هفته خود گفت: بر شخص مومن واجب است که همیشه ذکر خدا بگوید زبانش از نام خدا تر باشد و قلبش را با دوستی خدا آباد کند.

 

ایشان در ادامه گفت، اولین اسماء الحسنی و بالاترین آنها لفظ جلاله الله است. الله اسم علم برذات مقدس خداست که هیچکس با آن شریک نیست فقط مختص خدای متعال است. بر شخص مومن واجب است که همیشه ذکر خدا بگوید زبانش از نام خدا تر باشد و قلبش را با دوستی خدا آباد کند. از بعضی از صالحین روایت شده که فرمودند برای هر مصیبتی انا لله را آماده کردم برای هر نعمت الحمدالله و برای سختی و شدت لا حول و لا قوة الا بالله و برای هر گناهی استغفرالله و برای هر دشمنی حسبی الله و برای هر جبار متکبری ربی الله.
بعد از لفظ جلاله دو اسم متصل بهم می آیند و آن دو اسم الرحمن الرحیم . الرحمن هم اسم علم مختص خداست الرحمن مشتق از رحمت است غیر از خدا کسی دیگر به آن وصف نمی شود لیکن رحیم وجود دارد. پیامبر در حدیث می فرماید (لا تومنوا حتی ترحموا قالوا یا رسول الله کلنا رحیم اما انها لیست برحمة احدکم صاحبه و لکن الرحمة العامه) یعنی اینکه رحمت عامه باشد که شامل همه مردم گردد مسلمان ، کافر، نیکوکار، بدکار لفظ الرحمن مختص خداست خداوند در آیات متعدد از قرآن می فرماید: (الرحمن علی العرش استوی) (الرحمن علم القرآن) (و اذا قیل لهم اسجدوا للرحمن قالوا و ما الرحمن انسجد لما تأخرنا و زادهم نفورا) (قل ادعوا الله او ادعوا الرحمن ایاًما تدعوا فله الاسماء الحسنی) (أن دعوا للرحمن ولداً و ما ینبغی للرحمن ان یتخذ ولداً) رحمان بر مبالغه دلالت می دهد مبالغه در رحمت زیرا رحمت خدای عزوجل همه چیز را در بر گرفته و بعضی از مفسرین بین لفظ رحمان و رحیم فرق قائلند. رحمان مبالغه در اثبات رحمت و رحمان و رحمانیت برای خدای عزوجل
ایشان گفتند: یهودیان و غیر مسلمان می گویند دین اسلام دین عنف و تندی است. و می گویند برای اینکه لفظ جبار یکی از نامهای خداست و در قرآن ذکر شده است. و به آنها می گوییم در تورات و در انجیل و ملحقاتش چقدر لفظ رحمت و رحمان و رحیم بکار برده شده است آیا این الفاظ رحمت وجود دارد در حالیکه در قرآن در لفظ رحمت بیشتر از همه الفاظ و کلمات بکار برده شده است.
اما لفظ جبار که شما می گویید فقط یکبار آنهم در سوره حشر آمده (هو الله الذی لا اله الا هو الملک القدوس السلام المومن و المهیمن العزیز الجبار) مومن: امنیت برای بندگان از ترس دنیا وآخرت. لفظ سلام هم ذکر شده.
اما اوصاف رحمت در قرآن کریم: خداوند عزوجل در حدیث قدسی می فرماید: (ان رحمتی سبقت غضبی) و همانطور خدای عزوجل بر زبان حضرت موسی علیه السلام می فرماید: و اکتب لنا فی هذه الدنیا حسنه و فی الاخرة انا هدینا الیک قال عذابی اصیب به من اشاء و رحمتی وسعت کل شیء) خدای عزوجل عذاب را به مشیت و خواسته خودش مقید کرده اما رحمتش فرموده رحمتش یعنی همه چیز را در بر گرفته و رحمت شامل بشریت و غیر بشریت یعنی حیوانات، خزندگان ، نباتات، جمادات و مایعات گردیده است.
رحمت خدای عزوجل بر مومن و کافر نیکوکار و بدکار فرمانبردار و عاصی در حالیکه رحمت بشر محدود است و رحمت خدای عزوجل عمومی و کامل است.
در حدیث آمده که خدای عزوجل رحمت را به یکصد جزء تقسیم نموده یکی از این رحمتها به زمین فرستاده و 99 جز دیگر آن را برای خودش در آخرت ذخیره نموده است تا اینکه بر بندگان عاصی و گناهکارش رحم کند و آنها را وارد بهشت گرداند.
حضرت یعقوب علیه السلام برای فرزندانش فرمود وقتیکه فرزندانش خواستند برادرشان را با خود به نزد عزیز مصر ببرید  این دعا را خواند. (قال هل امنکم علیه الا کما امنتکم علی اخیه من قبل فالله خیر حافظا و هو ارحم الرحمین) حضرت یوسف علیه السلام وقتیکه وضعیتش را برای برادرانش بیان کرد. (قالوا لقد آثرک الله علینا و ان کنا لخاطئین) قال لا تثریب علیکم الیوم یغفرالله لکم و هو ارحم الراحمین)
حضرت ایوب علیه السلام زمانیکه بیمار و مریض بود دعا کرد و فرمود : (رب انی مسنی الضر و انت ارحم الرحمین)
و خداوند عزوجل برای پیامبرش محمد (ص) فرمود: و قل رب اغفر و ارحم و انت خیرالراحمین
ایشان در پایان گفتند: چرا در این هفته این موضوع را انتخاب کردم بخاطر اینکه یکی از معانی و مفهوم رحمت مساوات و برابری دلسوزی و غمخواری مسلمانان نسبت به همدیگر در روز عید در احیای سنت محمد مصطفی(ص) در قربانی کردن در روز عید قربان و تقسیم گوشت آن بین فقراء و مساکین و تقدیم آن به اغنیا و همسایگان است سالهای گذشته مردم قربانی می کردند و امسال از سالهای گذشته بیشتر بوده و این علامت رحمت و شفقت مردم نسبت به همدیگر و تمسک آنها به منهج پیامبر عظیم الشأن اسلام و به قرآن کریم در تاکید بر قربانی کردن در روز عید قربان در ایام التشریق سه روز بعد از عید قربان. من از کلیه برادران عزیز در اهمیت دادنشان به این سنت و طریقه، کمال تشکر را دارم از خدواند متعال خواهانم که تمام اعمال آنها در دهه اول ماه ذی الحجه اعم از صدقه و نماز و تهلیل و تسبیح و تکبیر مورد قبول درگاهش قرار دهد و آنرا در نامه اعمالشان ثبت و ضبط نماید.