بسم الله الرحمن الرحیم -- « وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعاً وَ لا تَفَرَّقُوا »--« همگي به ريسمان خدا چنگ زنيد، و پراكنده نشويد » (آل عمران / 103)

آخرین اخبار بوشهر

feed-image متن خوراک

به گزارش سرویس خبری امور روحانیون دفتر امور اهل سنت استان، آقای افرا در خطبه های این هفته خود گفت: طالب علم باید مزین بزینت حلم و بردباری باشد.

 


ایشان در خطبه اول خود گفتند: قرآن در سینه علما جا گرفته و هر وقت می خواهند از آن استفاده می کنند و علماء گفته اند عالم دینی باید حافظ قرآن باشد تا بتواند در موقع نیاز به آیات قرآن استدلال کند. خداوند می فرماید: (و ما کنت تتلوا من قبله من کتاب و لا تخطه بیمینک اذ ارتاب المبطلون) (بل هو آیات بینات فی صدور الذین اوتوا العلم) یعنی آن آیات واضح و روشن در سینه های علما است)
مجاهد رحمه الله می گوید: ( دو کس نمی توانند علم را بدست آورند کسانی که شرم می کنند و آنچه را که نمی دانند   نمی پرسند و کسیکه که تکبر دارد و از راه تکبر نمی پرسد آنچه که نمی داند. خلیل بن احمد گفت: جهل و نادانی میان حیاء و تکبر جا دارد حیا و شرم که مانع از پرسیدن و دانا شدن باشد جهل را به بار می آورد و تکبر مانع از سئوال و پرسش باعث جهل و نادانی است.
از امام غزالی پرسیدند چگونه بدین پایه از علم رسیدی گفت: با پرسیدن و سئوال کردن.
از آداب فراگیری علم – حرص و مواظبت بر درس داشتن است.
باید طالب علم در همه اوقات مواظب درس خود باشد در هر جا که باشد در روز یا شب تا اینکه هیچ لحظه ای از وقت خود در غیر علم نگذرد مگر آنچه که ضرورت است مانند خوردن و آشامیدن برای اینکه اصحاب رسولخدا و ائمه اطهار حریص ترین مردم بر فراگرفتن علم از رسول الله بودند و واجب است بر کسی که طالب العلم است سستی و تساهل نمودن و کسالت را ترک کند.
یحیی بن کثیر گفت (لا یستطاع العلم براحه الجسم) با تن پروری علم بدست نمی آید و گفته شده (من طلب شیئاً و جدَّ وجد و من قرع الباب و لَجَّ و لَجَ یعنی کسی که جست و جدیت در جستن آن بکار برد آن را می یابد و کسی که دری را کوبید در را برای او می گشایند و بخانه داخل شود. توحید در را برای او می گشایند و به خانه داخل می شود. شاعر می گوید: بقدر الجد تکتسب المعالی – و من طلب العلی سهر اللیالی – تروم العز تنام لیلاً – یغوص البحر من طلب اللالی
ترجمه: به قدر کوشش بدست می آید منزلتهای بلند مرتبه – و کسی که مقامات بلند پایه می خواهد شبها بیدار می ماند – تو عزت می خواهی و باز شبها می خوابی کسیکه مروارید می خواهد در عمق دریا فرو می رود و بزیر آب می رود.
-علم را در سینه حفظ کند و این هم بیشتر در سنین کودکی ممکن است که گفته اند (العلم فی الصغر کالنقش فی الحجر) یعنی دانش در کودکی فرا گرفتن و از حفظ کردن مانند نقش برسنگ است که از بین نمی رود.
بزرگان گفته اند بهترین دقت برای حفظ کردن علوم سحرگاه است – در وقت گرسنگی بهتر از وقت سیری – در شب بهتر از روز است.
در مورد امتیاز حفظ کردن امام شافعی رحمه الله می فرماید: (علمی معی حیثما یممت یتبعنی ، قلبی له وعاء لا بطن صندوق – ان کنت فی البیت کان العلم فیه معی – و ان کنت فی السوق کان العلم فی السوق)
علم من که از حفظ دارم هرجا باشم با من همراه است و به نفع می رساند جای علم من دلم می باشد نه درون صندوق – اگر در خانه باشم علم من در بازار با من است و اگر در بازار باشم علم من در بازار با من است.
-طالب علم باید مزین بزینت حلم و بردباری باشد عطاء بن یسار فرمود: (ما اوی شیء الی شیء من حلم الی علم ) ترجمه: چیزی با چیزی جمع دیگر جمع نشد که زیباتر از جمع کردن علم با حلم باشد. یعنی عالم حلیم سعادت دو جهان را بدست آروده است.
-مسافرت برای طلب علم – امام بخاری رحمه الله روایت نمود که صحابی بزرگوار جابر بن عبدالله رضی الله عنه مسافت یک ماهه سفر نمود تا رسید به عبدالله بن انیس رضی الله عنه و آن سفر طولانی بخاطر یک حدیث بود تا ازاد بشنود.
جابر بن عبدالله برای یک حدیث و سفر یک ماهه شتری خرید و به نزد عبدالله بن انیس رفت و آن حدیث این بود (یحشر الله الناس یوم القیامه عراة – خدای متعال مردم و روز قیامت گرد می آورد. در حالیکه همه برهنه و لخت 
_سفر ابی ایوب انصاری به سوی عقبه بن عامر بهنی رضی الله عنه
_سفر عبیدالله بن عدی به سوی علی بن ابیطالب کرم الله وجهه و رضی الله عنه
امام شافعی می فرماید: (تغرب عن الاوطان فی طلب العلی – و سافر فض الاسفار خمس فوائد – تفرجوا همٍ و اکتساب معیشة – وعلم و آداب و صحبة ماجد. ترجمه: از وطن سفر کن و به غربت برو در حالت بزرگی  سفر کن که در سفر پنج فایده است، رهایی از هم و اندوه  و کسب معیشت و بدست آوردن کار و زندگی ، فراگیری علم و بدست آوردن انواع آداب ادب مردم شناسی و بدست آوردن شخص بزرگواری که از صحبت او علم خود را بیفزایی و راه و رسم زندگی دریابی.
و در آخر خطبه اشاره می کنم به حدیث پیامبر اکرم که فرمود: (بلغوا عنی ولو آیه) که بیان می کند وظیفه علما تبلیغ دین است در حدیث فرمود: (بلغوا) یعنی تبلیغ یک تکلیف است. 2- عنی دلالت بر تشرف دین است و عظمت آنها می رساند . ولو آیه دلالت بر تقلیل می دهد یعنی ولو یک آیه که کمترین است به امتم برسانید و تبلیغ کنید. 1- تکلیف 2-تشریف 3-تقلیل.
ایشان در خطبه دوم در درباره هفته سالمندان و همدردی با نوجوانان و کودکان فلسطینی سخنانی ایراد کردند و گفتند:
این روز جهانی وبزرگ روز سالمندان و روز همفکری با نوجوانان را گرامی میداریم. احترام به مسن و ریش سفید دو شهر و یاری یک امری واجب و فرض است و اسلام و پیامبر اکرم و صحابه و ائمه اطهار برا آن تاکیدات فراوانی داشته اند.
پیامبر اکرم می فرماید: (لیس منا من لم یرحم صغیرنا و یعرف شرف کبیرنا) از ما نیست کسی که به صغیر کوچک ما رحم نکند و کسیکه قدر و منزلت بزرگ را ندارد. برای همین وقتیکه پدر ابوبکر میخواست مسلمان شود ابوبکر دست پدری را گرفت و نزد پیامبر برد پدرش موی ریش سفیدی داشت تمام سر و رویش سفید شده بود پیامبر به ابوبکر فرمود: (هلا ترکت الشیخ حتی آتیه) چرا پیرمرد را در خانه رها نکردی تا من نزد او بیایم. یا در موقعی که چندتا از صحابه نزد هم نشسته بودند شروع به صحبت کردند یکی از آنها فرمود کَبّر کبِّر یعنی از بزرگتر شروع کن تا صحبت کند .
احترام خود صحابه نسبت به پیامبر از عثمان سئوال کردند که تو بزرگتری یا پیامبر فرمود او از من بزرگتر است ولی من قبل از او متولد شده ام.
انس بن مالک می فرماید من و یک پسر بچه هم سن و سالم وسایل طهارت بعد قضای حاجت و دمپایی و عصایی که متعلق به پیامبر بود بدست می گرفتیم و همیشه آماده جلو پیامبر می ایستادیم. مغیره بن شعبه می فرماید: پیامبر وضو می گرفت من قصد کردم خف را از پایش بیرون بیاوریم* (خُف چیزی است شباهت جوراب که در روزهای زمستان که هوا خیلی سرد است می پوشند و تا یک شبانه روز برای مقیم در وضو مسح می کند و برای مسافر سه شبانه روز البته پوشیدن آن بعد از وضوی کامل و شستن پا با آن آداب و شروطی که در کتابهای فقهی ذکر شده) پیامبر فرمود: آنها را رها کن یعنی خُفین بگذار در پایم بماند من آن دو را به طهارت و وضوی کامل پوشیدم )
سالمندان اگر والدین باشند احترام خاص و ویژه دارند اگر افراد و خویشاوندان هستند همینطور و اگر همشهری و یا همسایه و یا سالمندان مریض باید عیادت رفت همچنین همدردی و همفکری با ایتام و نوجوانان فلسطینی یک امری واجب است نوجوانانی که پدر خود را از دسته داده اند هنوز به سن بلوغ نرسیده اند و آنها در واقع یتیم به حساب می آیند و احکام احسان و نیکی به یتیمان هم در قرآن و هم در سنت و احادیث آمده است. پیامبر می فرماید: (انا و کافل الیتیم کهاتین فی الجنه) من و سرپرست یتیم مثل دو انگشت وسطی و سبابه به همدیگر نزدیکیم  پس پیامبر درباره کفالت و سرپرستی یتیم فرموده: سرپرست یتیم و من در بهشت اینطور به همدیگر نزدیک هستیم ما مسلمانان در هر جا که هستیم حماسه و شجاعت مردم فلسطین جوانان و نوجوانان را فراموش نمی کنیم و این ایام بزرگ با ویژگیهایی که دارد در تاریخ اسلام و جهان به ثبت می رسانیم و به ابر قدرتها و ابر جنایتکاران تاریخ اعلام می نماییم ما در یک صف واحد بابرادران فلسطینی خود با یک قلب و یک دل به سوی آنها می تازیم و با آنها مقابله می کنیم تا با برادران خود جوانان و نوجوانان و همفکری با آنها حقوق از داده خودشان را به آنها برگردانیم (ولینصرن الله من ینصره ان الله لقوی عزیز) و قال الله تعالی (و لقد سبقت کلمتنا لعبادنا المرسلین انهم لهم المنصورون و ان جندنا لهم الغالبون).

به گزارش سرویس خبری امور روحانیون دفتر امور اهل سنت استان، آقای انزاری در خطبه های این هفته خود گفت: رهبر عزیز در اجلاس بیداری اسلامی گفتند: امت های اسلامی سعی نکنند که در همین حد فقط به انقلاب کردن اکتفا کنند چونکه حفظ انقلاب مهم تر از خود انقلاب است.

 

ایشان در خطبه های خود درباره پیامبر اکرم (ص) صحبت کردند و گفتند: قرآن هر جا که از پیامبر اکرم(ص) نام می برد با خطاباتی همچون ( یا ایها الرسول، یا ایها النبی ) آمده است و این در حالیست که دیگر انبیاء اینطور مورد خطاب قرار نگرفتند و آنها را با ندای ( یا نوح، یا داوود، یا ابراهیم و ... ) خطاب می کند.
ایشان در ادامه  در مورد بیداری اسلامی صحبت کردند و بیان کردند که رهبر عزیز بنا بر ضرورت بیداری در جهان اسلام در این اجلاس اخیری که در تهران با دعوت از شخصیت های دینی و سیاسی و پژوهشگر جهان اسلام برگزار شد، ایراد سخنرانی کردند که شروع این اجلاس با کلام امام خامنه ای و با سخنرانی رئیس جمهور به پایان رسید سخنان امام خامنه ای نکته های فراوانی داشت و بیانگر این بود که ما از نظر بینش سیاسی جلو هستیم و سعی در این داریم که بینش سیاسی (مقابله با امپریالیزم و ظلم و استبداد به آن جهت بدهیم و امت های اسلامی سعی نکنند که در همین حد فقط به انقلاب کردن اکتفا کنند چونکه حفظ انقلاب مهم تر از خود انقلاب است و تمام حرکت های انقلابی که امت های اسلامی آن را به پا کردند آغاز حرکت آن، امام خمینی بودند. ایشان در پایان سخنان خود در مورد بازگشایی مدارس نکاتی را متذکر شدند و از جامعه مدرسین تشکر کردند.

به گزارش سرویس خبری امور روحانیون دفتر امور اهل سنت استان، آقای شمسا در خطبه های این هفته خود گفت: برای مردم فلسطین دعا کنید تا هر چه زودتر از دست ظالمان نجات پیدا کنند.

 

 

ایشان در خطبه اول خود با بیان اینکه خداوند همانند امت های گذشته به طور متعدد امت پیامبر را نیز سفارش به تقوا کرده است. گفت: حضرت علی(ع) می فرمایند: انسان مومن و متقی باید همیشه برای آخرت خود توشه بگیرد. و تقوای الهی را در پیش گیرد و حساب روز جزا را در نظر بگیرد و خود را برای روز قیامت آماده کند. تقوا مانع ارتکاب انسان به گناه می شود.
ایشان در خطبه دوم مردم را به احترام گذاشتن به سالمندان و بزرگان سفارش کردند و گفتند: اگر به سالخوردگان خود احترام بگذاریم مطمئنا در آینده، دیگران هم ما را احترام خواهند کرد.
همچنین ایشان در پایان به مسئله فلسطین اشاره کردند و گفتند همانطور که ما را در آرامش و امنیت نجات دهد تا در کمال آرامش زندگی کنند.

به گزارش سرویس خبری امور روحانیون دفتر امور اهل سنت استان، آقای شمسی در خطبه های این هفته خود را با طرح این سوال آغاز کرد که: چگونه بفهمیم که خداوند ما را دوست دارد؟ و پس از آن به 6 علامت در پاسخ به این سوال مطرح کرد.

 


این علامتها عبارتند از:
1- بزرگترین وشاملترین علامت این است که زندگی ما برای خداوند باشد . خداوند میفرماید : (قُلْ إِنَّ صَلَاتي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ ) پس کسیکه نشست و برخواستش ، رفت و آمدش ، خواب و بیداریش ، همه زندگیش برای خدا و رضایت او باشد باید بداند که خداوند او را دوست دارد.
2- اینکه خداوند از بین تمامی مردم تو را برای خدمت دین خودش انتخاب کند . همانطور که خداوند باری تعالی میفرماید : (اللَّهُ يَصْطَفِي مِنَ الْمَلَائِكَةِ رُسُلًا وَمِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ بَصِيرٌ )، خداوند از ملائکه برای خود رسولانی انتخاب میکند و همچنین از مردم رسولانی انتخاب میکند . لذا اگر کسی به هر نحوی در خدمت دین خدا باشد باید بداند که خداوند او را دوست دارد و در روز قیامت همراه با پیامبر اسلام در بهشت خداوند است .
3- اینکه مشغول ذکر خداوند باشد . یکی از بزرگان می فرماید : کسیکه چیزی را دوست داشته باشد همیشه او را یاد میکند . پس به خود بنگریم آیا از آن کسانی هستیم که همیشه خدا وند را ذکر و یاد میکنند ؟ .....
4- آسان و میسر بودن انجام طاعت و لذت بردن از این طاعت و عبادتی که انجام میدهیم .
5- اینکه در خدمت خلق خدا باشیم چرا که پیامبر می فرماید محبوبترین شخص نزد خداوند کسی است که به مردم و به خلق خداوند منفعتی برساند .
6- خواندن قران: آیا قران میخوانیم ؟چه اندازه قران میخوانیم ؟به همان اندازه که قران میخوانیم همان اندازه خداوند مارا دوست دارد
ایشان در پایان با اشاره به اینکه، کسیکه بر عقل خود توکل کند گمراه خواهد شد و هرکس که بر علم خود توکل کند ذلیل خواهد شد و هر کس که بر اموال خود توکل کند کم ارزش میشود و هر کس بر مردم توکل کند ملول خواهد شد و کسیکه بر خدا توکل و اعتماد کند گمراه و ذلیل  و کم ارزش و ملول نخواهد شد .

پایگاه اطلاع رسانی دفتر نماینده ولی فقیه در امور اهل سنت استان بوشهر ©1391