بسم الله الرحمن الرحیم -- « وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعاً وَ لا تَفَرَّقُوا »--« همگي به ريسمان خدا چنگ زنيد، و پراكنده نشويد » (آل عمران / 103)

آخرین اخبار بوشهر

feed-image متن خوراک

 

 به گزارش دفتر نماینده ولی فقیه در امور اهل سنت استان بوشهر، آقای شیخ خلیل افرا، امام جمعه موقت کنگان، در خطبه های این هفته خود(18/6/90)، با بیان این موضوع که نماز باب رحمت پروردگار است به تشریح ارزش و اهمیت و خصوصیات نماز پرداختند:

1)شناخت قبل از ارتباط
نماز ارتباط عجیب و شگفتی است بین بنده و پروردگار بین انسان ناتوان و آفریدگار توانا. کسی نماز را پاس دارد و به قدر و منزلت آن پی می برد که این رابطه عجیب را که از طریق نماز با رب بی نیاز برقرار می شود درک کند رباطه بی نظیر و مانندی است. (وما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون)
2)نماز نیاز ضروری و واقعی انسان
انسان تنها با ارتباط با خداوند است که می تواند به جایگاه واقعی خود برسد عطش و حرص و علاقه درونیش را اشباع کند- بدون هیچ شک و شبهه ای، نماز این هدیه آسمانی، نمازگزار را به اوج ترقی روحی و قله های سعادت و کمال می رساند او را به بارگاه الهی دسترس می بخشد و چون این ارتباط میان آفریده ضعیف و آفریدگار توانا است، راحت رسان قلوب خسته و آرام بخش دلهای ناتوان و مضطرب می گردد.
3)مرتبه نماز در دین و فضیلت آن
1.در آغاز سوره بقره در وصف متقیان که از قرآن هدایت حاصل می کنند چنین آمده است. (الذین یومنون بالغیب و یقیمون الصلاة و مما رزقناهم ینفقون)
و در سوره قیامت نیز جرم ایمان نیاوردگان و تارکان نماز این گونه ذکر شده است (فلا صدّق و لا صلّی) (جرم اول آنان ایمان نیاوردن و دومین جرمشان نماز نخواندن است. در سوره بینه بعد از توحید دومین مطالبه دعوت انبیا نماز قرار داده شده است (وما امروا الا لیعبدوا الله مخلصین له الدین حنفاء و یقیموا الصلاه)- روش آن حضرت نیز با کسانی که تازه مسلمان می شدند این بود که پس از اقرار توحید، اولین عهد و پیمانی که از آنها می گرفت. عهد و میثاق اقامه نماز بود در احادیث متعددی پیامبر اکرم به نماز توصیه کرده و فضیلت آن را بیان فرموده است در اینجا ترجمه چند حدیث ذکر می شود. 1- مثال نماز های پنجگانه مانند رودخانه ای جاری، عمیق و پرآب است که از جلوی خانه یکی از شماست و او هر روز پنج مرتبه خود را در آن می شوید. 2- کسی که نماز صبح را بخواند در پناه و ضمانت خداست پس ای انسان مواظب باش که خداوند در مورد چنین انسانی تو را مواخذه نخواهد کرد.3- (روز قیامت اولین چیزی که بنده در مورد آن محاسبه می شود نماز است. اگر نماز اوخوب بقیه اعمالش نیز خوب در می آیند و اگر نماز وی فاسد و خراب در آمد بقیه اعمالش نیز فاسد می شوند. (مسند طبرانی) 4- وقتی انسان به نماز می ایستد رحمت خدای عزوجل به سوی او متوجه می شود و خداوند متعال در همه حالات انسان، آن حالت را بیشتر می پسندد که او را افتاده در سجده ببییند که پیشانی اش را بر زمین گذاشته است.
_نماز علاوه براینکه رضایت خدا را فراهم می سازد سبب نجات از مصایب و مشکلات دنیا نیز می شود.
_بزرگان می فرمایند: نماز جلب کننده رزق، حفاظت کننده صحت و سلامتی دفع کننده بیماری هاست. ابن سیرین رحمه الله می فرماید: (اگر به من اختیار داده شود که یا دو رکعت نماز بخوانم یا به بهشت بروم من دو رکعت نماز را برمیگزینم، زیرا با رفتن به بهشت خودم خوشحال می شوم ولی با خواندن دو رکعت نماز مالک و خالق من راضی می شود.
4)حقیقت و روح نماز
برای درک حقیقت نماز، آسانترین راه این است که در ارکان و اجزای نماز بیندیشیم. اگر چنین کنیم به نتیجه ای خواهیم رسید- در صحیح بخاری آمده است (ان احدکم اذا اقام فی الصلاه فانه یناجی ربه) (رواه البخاری) مناجات یعنی محرمانه و تنهایی با کسی نجوا کردن و سخن گفتن، براین اساس مفهوم حدیث چنین است : هرگاه یکی از شما برای ادای نماز برمی خیزد او با پروردگارش محرمانه و تک وتنها به رازو نیاز و سخن گفتن می پردازد.
5)نماز جامع احکام شریعت
از دیگر ویژگی های نماز یکی این است که تمام احکام و تمام اوامر و نواهی در آن جمع شده است و می توان گفت در یک دایره محدود و کوچک که نماز باشد تمام احکام الهی تمرین می شود. مثلاً در آغاز هر نماز در (ثنا) به توحید شهادت داده می شود و در هر رکعت با خواندن (ایاک نعبد و ایاک نستعین) با پروردگار عهد و پیمان بسته می شود و در آخر تشهد با اقرار به توحید و رسالت تجدید ایمان می شود و در هر رکعت سوره فاتحه خوانده می شود که خلاصه قرآن و بدین طریق نسبت به قرآن تجدید ایمان و از آن طلب و راهنمایی می شود. بارها با دل و زبان یاد خدا و حمد و ثنا و تسبیح و تقدیس او می شود و با اعضای دیگر بندگی می شود برای اظهار محبت و قدردانی نسبت به رسول الله صل الله علیه وسلم برایشان درود فرستاده می شود و برای تمام بندگان صالح دعای خیر می شود. همچنین برای مغفرت گناهان خود از خداوند طلب عفو و بخشش می گردد و برای نجات از قهر و عذاب او و درآمدن به آغوش رحمتش، دعا و التجا می شود. رو به قبله ایستادن یادگار حج است، ممانعت از خوردن و آشامیدن که در نماز است از خصوصیات روزه است. ترک کسب کار و تجارت در اوقات نماز عبادت مالی است و همچنین شرکت در نماز جماعت و اقتدا پشت سر یک امام، تمرینی است برای آن دسته از احکام مهم دین که به زندگی اجتماعی یک مسلمان مربوط می شود، مثل اخوت، مساوات، احترام به رهبران و پیشوایان و اطاعت در کارهای معروف، نماز شامل نواهی نیز هست بطوری که انسان در حالت نماز باید از تمام معاصی و مکروهات اجتناب کند زیرا نمی تواند دروغ بگوید غیبت کند و حرف دنیوی را بر زبان بیاورد به هر حال نماز برنامه کامل و همه جانبه ای برای عمل برتمام احکام شریعت است.
فضایل رفتن به مسجد از ابوهریره رضی الله عنه روایت شده است که پیامبر (ص) فرمود: (آیا می خواهید شما را به چیزی که خداوند با آن گناهان را محو می کند و در جات از نزد خود بالا می برد راهنمایی کنم؟ صحابه پاسخ دادند بله ای رسول خدا آن حضرت فرمود: وضوی کامل و صحیح گرفتن با تحمل سختی و زحمت (سرما و غیره) زیاد گام برداشتن بسوی مسجد – بعد از یک نماز به انتظار نماز بعدی نشستن – این ها رباط است (به مداومت در راه خدا و پاسداری از حدود و مرزهای اسلامی رباط می گویند)
6)ضایع کردن نماز سبب فساد در امت های پیشین- در سوره مریم پس از اینکه خداوند عشق و علاقه تمام پیامبران به نماز ذکر می کند آمده است. (مختلف من بعدهم خلف اضاعوا الصلاه و اتبعوا الشهوات فسوف یلقون غیّا)
در آیه فوق به این تاثیر نماز نیز اشاره شده است که نماز انسان را از شهوات و منکرات حفاظت می کند و او را بر راه تقوا و صصلاح ثابت قدم می دارد و بعلت ضایع کردن نماز انسان ، برده شهوت می شود و سرانجام در پرتگاه هلاکت و نابودی می غلتد.
لذا برپا داشتن نماز یا ضایع کردن نماز تاثیر مستقیمی در صلاح و فساد امت ها دارد.
_رسول خدا (ص) به خاطر اهمیت فوق العاده نماز در آخرین لحظات عمر خویش بطور مکرر است خویش را به نماز توصیه کرده است و برآن تاکید کرده است (الصلاة و ما ملکت ایمانکم الصلاة و ما ملکت ایمانکم) یعنی به نماز و حقوق زیردستانتان اهتمام بورزید)
رسول خدا فرمود: هرکس بر نماز محافظت کند روز قیامت برای او نور و دلیل و نجات خواهد بود و کسیکه برآن محافظت نکند برای او نور و نجات و برهان نخواهد بود و روز قیامت همراه با قارون و فرعون و هامان و ابی بن خلف محشور می گردد.
بزرگان دین می فرمایند: (نباید کاری و چیزی انسان را از نماز مشغول کند. کسی که ملک و پادشاهیش او را از نماز مشغول کند با فرعون محشور می گردد و کسیکه مقام و منصبش او را مشغول کند با هامان محشور می گردد و کسیکه ثروت و مالش او را مشغول کند با قارون محشور می شود و کسیکه تجارت او را از نماز مشغول کند همراه با قارون محشور می شود.
_برای کسی عذری در ترک نماز نیست هر کجا که باشد در مشرق  و یا مغرب در شهر یا در مسافرت در صحت و تندرستی یا در بیماری باید نماز بخواند. پیامبر می فرماید: نماز بخوان در حال ایستاده اگر نمیتوانی در حال نشستن و اگر نمی توانی در حالیکه به پهلو خوابیده ای نماز بخوان. پس در هیچ حالتی نماز از انسان ساقط نمی شود.
_زمانی نماز از انسان ساقط می شود که عقلش را از دست بدهدو فهم خطاب را نداشته باشد اما زمانیکه عقل داشته باشد و می تواند خوب را از بد تمییز و تشخیص دهد و اگر چه هم روی تخت و در بستر بیماری خوابیده است و نمی تواند به چپ و راست انتقال یابد و جابجا شود بر او واجب است که نماز بخواند.
در این حالت نماز خواندن وی بصورت اشاره با سر و یا اشاره به چشم و یا اینکه زبان را باندازه توانایی و استطاعت حرکت می دهد.
_حتی در وسط معرکه جنگ و جهاد از او ساقط نمی شود خداوند متعال می فرماید: ( حافظوا علی الصلوات و الصلاة الوسطی و قوموا لله قانتین – فان خفتم فرجالاً او رکبانا) یعنی در هر حالتی که در جنگ هستید سواره و پیاده نماز بخوانید.
_نماز با وضو و طهارت بخوانید اگر نمی توانید از آب بخاطر بیماری استفاده کنید با تیمم نماز بخوانید و اگر آب و خاک نبود یعنی (فاقد الطهورین) باید نماز خواند بدلیل گفتار خداوند (فاتقوا الله ما استطعتم)
_خداوند عزوجل نماز خوف و جنگ را شروع گردانیده باین معنی که هر طور شده نماز ساقط نمی شود ولو اینکه انسان در دشوارترین جاها و برسخت ترین حالتها باشد.
_و اما کسیکه تارک الصلاة است و اصلاً نماز نمی خواند چه حکمی دارد. اول اینکه هر لقمه ای که می خورد او را لعنت و نفرین می کند زیرا نعمتهای خدا را می خورد و شکرش را ادا نمی کند خداوند می فرماید: (ویل للمصلین الذین هم عن صلاتهم ساهون) وای برنماز گذاران آنهایی که مشغول کارهای دنیا دنیوی می شوند تا جایی که نماز از آنها فوت بشود و وقتش خارج شود.
این درباره کسانی  که نماز می خوانند ولی در نماز خواندنشان تاخیر است و بعضی وقتها مشغولند تا اینکه وقت نماز خارج شود. پس حال آنهائیکه اصلا نماز نمی خوانند چطور است.
پیامبر از قبرستانی گذر کرد روی دو قبر ایستاد و فرمود صاحبان این دو قبر در عذابند و بخاطر گناه کبیره ای در عذاب نیستند ولی نزد خداوند بزرگ است اولی خود را از ادرار پاک نمی کرد و دومی نمّامی و سخن چینی می کرد. این درباره کسیکه یکی از شروط نماز که طهارت و پاکیزگی بی تفاوت بوده و یا دقت نمیکرد پس چطور است حال کسانیکه اصلاً نماز نمی خوانند.
1-ما حکم آنهائیکه اصلاً نماز نمی خوانند و اینها یا از روی عمد نماز ترک می کنند و یا از روی کسالت و تنبلی.
اول حکم کسیکه نماز از روی عمد ترک می کند. یعنی منکر فریضت نماز است این شخص باجماع علما کافر است بدلیل گفتار خداوند که می فرماید : (و اذا قیل لهم ارکعوا لا یرکعون)
2- گروه دوم کسانی هستند که نماز و اهل نماز و نماز گزاران را مورد استهزاء و مسخره قرار می دهند اینها هم کافر و مرتدند. خداوند می فرماید: و اذا نادیتم الی الصلاة اتخذوها هزوا و لعباً ذلک بانهم قوم لا یعقلون.
_اما گروه دیگری که نماز از روی کسالت و تنبلی ترک می کنند. در این حالت علما و اختلاف
1.رای امام شافعی و مالک: تارک الطلاة از روی کسالت و تنبلی فاسق است برای اینکه او بزرگترین گناهان کبیره مرتکب شده و سبب سیاهی قلب او می شود و هر کسی بر ترک آن مداومت کند مستحق قتل حدآنه کفر است.
2.امام احمد در روایت مشهورش می فرماید: کسیکه نماز از روی کسالت ترک کند کافر است و مسلمان نیست تا مادامیکه نماز نمی خواند و حق خدا را ادا نمی کند.
3.امام ابوحنیفه می فرماید: کسیکه نماز از روی کسالت ترک کند فاسق و گناهکار است باید تنبیه و تادیب شود و زندانی شود تا اینکه نماز بخواند و این آسانترین مذهب در مورد تارک الصلاة است بدلیل گفتار خداوند که می فرماید: افمن کان مومناً کمن کان فاسقاً لا یستوون. و در جای دیگر می فرماید: بئس الاسم الفسوق بعد الایمان.

 جمعه 18/6/1390

 

به گزارش دفتر نماینده ولی فقیه در امور اهل سنت استان بوشهر، آقای شیخ حسین افروز امام جمعه سیراف، در خطبه اول نماز جمعه این هفته خود (18/6/90) که با موضوع آرامش قلب ایراد گردید عرضه داشتند که :
یوم لا ینفع مال و لا بنون الا من اتی الله بقلب سلیم (شعرا/88)
امام صادق علیه السلام می فرمایند: صاحب النّیه الصادقة قلبٍ سلیم
حدیث از انس هست که روزی در حضور پیغمبر نشسته بودیم و به طرفی اشاره کرد و فرمود: هم اکنون از این راه شخصی از اهل بهشت برشما ظاهر خواهد شد. طولی نکشید مردی از انصار از آن راه آمد و سلام کرد در حالیکه آب وضوی صورت خود را خشک می کرد. باز فردا همینطور که پیامبر در جمع نشسته بودند همان حرف دیروز را تکرار کردند و آن مرد انصاری آمد و تا سه روز تکرار شد و روز سوم که پیامبر مجلس را ترک کردند، بلافاصله شخصی از روی کنجکاوی بدنبال آن مرد انصاری راه افتاد و از او سئوال کرد که چکار کرده ای که پیامبر در مورد تو این حرف را زد و گفت که شما بهشتی هستی و به او گفت که من با پدرم اختلافی پیدا کرده ام و می خواهم که تا سه روز به خانه نروم و میخواهم این سه روز را در محضر شما باشم و آن مرد انصاری با کمال صفا و سادگی پذیرفت و آن فرد سه شبانه روز در محضر این مرد انصاری بود و متوجه بود که این مرد چه میکند و چه می گوید. این شخص می گوید در طول این سه شبانه روز ندیدم این مرد در شب ها برای عبادت خاصی برخیزد و فقط گاه گاه که در بستر به این طرف و آن طرف تکان می خورد ذکر خدا را می گفت و پس از طلوع فجر برای اقامه فریضه نماز صبح بر می خواست. سه روز که به پایان رسید و موقع رفتن من شد به مرد انصاری گفتم که هیچ اختلافی بین من و پدرم نبوده ولی من سه روز پی در پی از پیامبر شنیدم که شما بهشتی هستی خواستم بدانم شما چه اعمالی انجام می دهید که به این مقام رسیدید؟ از هم جدا شدیم و راه خود را در پیش گرفتم که بروم مرد انصاری مرا صدا زد و گفت اعمال من همان بود که دیدی و جز آن در دلم نسبت به هیچ یک از مسلمانان کینه و حسدی نیست و بر نعمت و خیری که خداوند به مسلمانان عطا نموده رشک نمی برم. آن شخص گفت: که هرگز به دین و پاکی که شما داری نمی رسم.
الا بذکر الله تطمئن القلوب (رعد/28)
همچنین ایشان در خطبه دوم نماز جمعه با موضوع امید به رحمت خدا و با اشاره به آیه:
قل یا عبادی الذین اسرفوا علی انفسهم لا تقنطوا من رحمة الله ان الله یغفر الذنوب جمیعا انه هو الغفور الرحیم (زمر/53)
امام علی می فرمایند: ما فی القرآن آیه اوسع من، یا عبادی الذین اسرفوا علی انفسهم لا تقنطوا من رحمة الله ان الله یغفر الذنوب جمیعا انه هو الغفور الرحیم.
همچنین در آیه دیگری از قرآن آمده که می فرماید:
یا بنی اذهبوا فتحسسوا من یوسف و اخیه و لا تیئسوا من روح الله انه لا ییئس من روح الله الا القوم الکافرون (یوسف/87)

 جمعه 18/6/1390

 

 

 

 به گزارش دفتر نماینده ولی فقیه در امور اهل سنت استان بوشهر، آقای شیخ ابراهیم محمدی امام جمعه عسلویه، در خطبه اول نماز جمعه خود (18/6/90)، با اشاره به اینکه شخص مسلمان و با ایمان باید مانند یک درخت باشد که همه چیزش منفعت است به بیان صفات و خصوصیات یک شخص مسلمان و با ایمان پرداختند. ایشان در ادامه گفتند روزی نبی مکرم اسلام در جمع اصحاب نشسته بودند که به آنها فرمودند شخص مسلمان و با ایمان باید مانند درخت باشد که همه چیزش منفعت باشد. صحابه سئوال کردند با رسول الله مانند کدام درخت؟ ایشان فرمودند: نخل خرما. انسان باید در برابر دنیا و نفس خود مانند نخل ایستادگی و مقاومت کند. ثمر درخت نخل از قبیل: خارک، رطب و خرما همه مورد استفاده است انسان مسلمان هم باید همه وجودش برای مسلمانان نفع داشته باشد. حتی برگ و تنه این درخت مورد استفاده قرار می گیرد. پنیر نخل سفید است، پس باید قلب مسلمان هم سفید و پاک و خالی از کینه و حسد و دشمنی باشد.
ایشان در خطبه دوم با اشاره به اینکه کمک به مردم مسلمان سومالی وظیفه شرعی است، گفتند: دولت کمک رسانی به مردم مسلمان سومالی پیش قدم شده و کمک کرده است و ما هم باید به برادران مسلمان خود در سومالی کمک کنیم.
 

جمعه 18/6/1390

 

 به گزارش سرویس خبری امور روحانیون دفتر نماینده ولی فقیه در امور اهل سنت استان بوشهر، آقای  انزاری امام جمعه نخل تقی در خطبه اول نماز جمعه این هفته خود گفت: انسان باید تلاش کند که اعمالی همچون نماز، قرائت قرآن، توبه، صله رحم، خوش خلقی و رسیدگی به مستمندان را در طول سال نیز ادامه دهد.

ادامه مطلب...

پایگاه اطلاع رسانی دفتر نماینده ولی فقیه در امور اهل سنت استان بوشهر ©1391