بسم الله الرحمن الرحیم -- « وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعاً وَ لا تَفَرَّقُوا »--« همگي به ريسمان خدا چنگ زنيد، و پراكنده نشويد » (آل عمران / 103)

مهدی آخرین خلیفه: عقیده مهدویت از منظر اهل سنت

توسط یکی از علمای اهل سنت هرمزگان تالیف شد: مهدی آخرین خلیفه: عقیده مهدویت از ...

فراخوان پذیرش طلاب شیعه و سنی در دانشگاه مذاهب اسلامی

دانشگاه مذاهب اسلامی از میان طلاب شیعه و اهل سنت، از طریق آزمون اختصاصی در سال ...

در مقابل برنامه دشمن روزبه‌روز پیوند با مردم را تقویت می‌کنیم

 مراسم سالانه دانش آموختگی دانشجویان دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین(ع) ...

تقدیر علمای الجزایر از فتوای وحدت آفرین رهبر معظم انقلاب

        شورای عالی اسلامی الجزایر فتوای وحدت آفرین حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، ...

آخرین اخبار بوشهر

feed-image متن خوراک

شیخ محمد فاروقی با تأکید بر تدبر و تفکر در آیات قرآن اظهار کرد:  در پی هر تفکری  خویشتن داری از هر چیز زشت و استقبال از هر چیز زیباست و هم چنین از پس تفکر ادراک و آگاهی از عظمت و شکوه خداوند دست خواهد داد.

شیخ محمد فاروقی امام جمعه اهل سنت گناوه در خطبه های نماز جمعه این هفته با بررسی و تبیین ضرورت اندیشیدن و تفکر از دیدگاه قرآن پرداخته و اظهار کرد: واژه تفکر به معنی تأمل و دریافت است،  تفکر جولان نیروی اندیشه  به نسبت دید عقل است.

وی اضافه کرد: تفکر یعنی دنبال کردن و جستجوی کارها به منظور رسیدن به حقیقت آن و در لغت آمده است که فکر، تصرف کردن در اشیاء است.

ایشان در ادامه سخنان تفکر را از منظر اسلام و قرآن مورد بحث قرار داده و گفت: اما تفکر به معنی اخلاقی اسلامی قرآنی است. انسان به منظور نیرو بخشیدن به خیر و صلاح و پایداری در برابر گرفتاری ها ی شر و تباهی  اشیاء را از دید پند و اندرز بنگرد: « کذالک یبین الله لکم الآیات لعلکم تتفکرون » بقره/ 219 اینگونه خداوند آیات خود را برای شما روشن می گرداند  باشد که در کار دنیا و آخرت بیندیشید.

وی با بیان اینکه آیات مختلفی از قرآن  بعد از بیان موضوعات مختلف  پیروان را دعوت به تفکر می نماید، گفت: اگر این قرآن را بر کوه نازل  می کردیم  یقینا آن کوه از بیم خدا فروتن  و از هم پاشیده می دیدی  و این مثل ها برای مردم میزنیم  باشد که آنان بیاندیشند: « فاقصص القصص لعلکم یتفکرون» اعراف/ 176 « لو انزالنا هذا القرآن علی جبل لرایته خاشعا متصدعا من خشیة الله و تلک الامثال نضربها للناس لعلهم یتفکرون » حشر/ 21

وی با بیان تأکید قرآن بر تفکر اظهار کرد: اکثر جاهایی که قرآن دعوت به تفکر می کند  بیشتر بعد از بیان مطلبی که درون انسان را در باره آن مطلب و فضیلت برانگیزد تا روشن گردد  و پند گیرد  خواه  مطلب زیان آور باشد و یا رهایی بخش.

وی با تصریح بر اینکه تفکر کاری کور کورانه و یا سنگ در تاریکی انداختن نیست، اضافه کرد:  تفکر حد و مرزی دارد  که حدیث پیامبر صلی الله علیه و سلم  فرموده: در آفرینش خدا بیاندیشید ولی در ذات او تفکر نکنید. امام غزالی می فرماید : تفکر، اندیشه و چراغ تابان و اساس بینش و دریچه علوم و معارف  و استعداد هاست. عمر بن عبد العزیز میگوید:  اندیشیدن در نعمت های الهی برترین عبادت است، حسن بصری گفته است که: یک ساعت در تفکر فرو رفتن  از زنده داری یک شب بهتر است.

امام جمعه اهل سنت گناوه در ادامه سخنان به آثار و نتیجه تفکر پرداخته و گفت: ثمره تفکر  ثمره ای شیرین، پایدار و بالنده‌ و والاست و در پی هر تفکری  خویشتن داری از هر چیز زشت و استقبال از هر چیز زیباست و هم چنین از پس تفکر ادراک و آگاهی از عظمت و شکوه خداوند دست خواهد داد. سفیان ابن عیینه این تمثیل را به کار می گرفت که: « اذ المرئ کانت له فکرة فقی کل شی.ٍ له عبرة» اگر انسان اندیشمند باشد هر چیزی مایه عبرت اوست. از امام اوزاعی پرسیدند  فایده تفکر در آیات چیست؟ گفت: آیات تلاوت کنید و درباره آن بیاندیشند خوب درک کنید و بپذیرید و در مقابل این پذیرش خدا را سپاس گویید و بندگی کنید.

 وی در پایان با اشاره به حدیثی از پیامبر اسلام خاطر نشان  کرد: پیامبر  علیه الصلاة و السلام می فرماید: وای بر ‌آن کس که هنگام تلاوت آیات  فقط زبان  و دهانش در حرکت است و تدبر و تفکر در آیات ندارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پایگاه اطلاع رسانی دفتر نماینده ولی فقیه در امور اهل سنت استان بوشهر ©1391