قال الامام علی(علیه السلام): أَلاِْیمانُ عَلى أَرْبَعَةِ أَرْکان: أَلتَّوَکُّلِ عَلَى اللّهِ، وَ التَّفْویضِ إِلَى اللّهِ وَ التَّسْلیمِ لاَِمْرِللّهِ، وَ الرِّضا بِقَضاءِ اللّهِ.ایمان چهارپایه دارد: توکّل بر خدا، واگذاردن کار به خدا، تسلیم به امر خدا و رضا به قضاى الهى.

در دیدار فرماندهان نیروی زمینی ارتش مطرح شد؛ تجلیل فرمانده معظم کل قوا از مواضع وحدت‌آفرین فرمانده ارتش

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا ظهر دیروز (یکشنبه) در دیدار فرمانده کل ...

از قدیم به برادران «هزاره» افغانستان نگاه ستایشگرانه داشته‌ام

امام خامنه‌ای در دیدار با جمعی از خانواده شهدای لشکر فاطمیون فرمودند: بنده از ...

امام خامنه‌ای:‌حمله به سوریه جنایت است/رئیس‌جمهور آمریکا، رئیس‌جمهور فرانسه و نخست‌وزیر انگلیس جنایتکارند

رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید کردند: حمله‌ی سحرگاه امروز به سوریه یک جنایت است؛‌ ...

امام خامنه‌ای: علت افزایش حملات دشمنان احساس خطر آنان از قدرت فزاینده ایران است

رهبر معظم انقلاب اسلامی گفتند: علت افزایش حملات دشمنان احساس خطر آنان از قدرت ...

آخرین اخبار بوشهر

شیخ محمد فاروقی با تأکید بر تدبر و تفکر در آیات قرآن اظهار کرد:  در پی هر تفکری  خویشتن داری از هر چیز زشت و استقبال از هر چیز زیباست و هم چنین از پس تفکر ادراک و آگاهی از عظمت و شکوه خداوند دست خواهد داد.

شیخ محمد فاروقی امام جمعه اهل سنت گناوه در خطبه های نماز جمعه این هفته با بررسی و تبیین ضرورت اندیشیدن و تفکر از دیدگاه قرآن پرداخته و اظهار کرد: واژه تفکر به معنی تأمل و دریافت است،  تفکر جولان نیروی اندیشه  به نسبت دید عقل است.

وی اضافه کرد: تفکر یعنی دنبال کردن و جستجوی کارها به منظور رسیدن به حقیقت آن و در لغت آمده است که فکر، تصرف کردن در اشیاء است.

ایشان در ادامه سخنان تفکر را از منظر اسلام و قرآن مورد بحث قرار داده و گفت: اما تفکر به معنی اخلاقی اسلامی قرآنی است. انسان به منظور نیرو بخشیدن به خیر و صلاح و پایداری در برابر گرفتاری ها ی شر و تباهی  اشیاء را از دید پند و اندرز بنگرد: « کذالک یبین الله لکم الآیات لعلکم تتفکرون » بقره/ 219 اینگونه خداوند آیات خود را برای شما روشن می گرداند  باشد که در کار دنیا و آخرت بیندیشید.

وی با بیان اینکه آیات مختلفی از قرآن  بعد از بیان موضوعات مختلف  پیروان را دعوت به تفکر می نماید، گفت: اگر این قرآن را بر کوه نازل  می کردیم  یقینا آن کوه از بیم خدا فروتن  و از هم پاشیده می دیدی  و این مثل ها برای مردم میزنیم  باشد که آنان بیاندیشند: « فاقصص القصص لعلکم یتفکرون» اعراف/ 176 « لو انزالنا هذا القرآن علی جبل لرایته خاشعا متصدعا من خشیة الله و تلک الامثال نضربها للناس لعلهم یتفکرون » حشر/ 21

وی با بیان تأکید قرآن بر تفکر اظهار کرد: اکثر جاهایی که قرآن دعوت به تفکر می کند  بیشتر بعد از بیان مطلبی که درون انسان را در باره آن مطلب و فضیلت برانگیزد تا روشن گردد  و پند گیرد  خواه  مطلب زیان آور باشد و یا رهایی بخش.

وی با تصریح بر اینکه تفکر کاری کور کورانه و یا سنگ در تاریکی انداختن نیست، اضافه کرد:  تفکر حد و مرزی دارد  که حدیث پیامبر صلی الله علیه و سلم  فرموده: در آفرینش خدا بیاندیشید ولی در ذات او تفکر نکنید. امام غزالی می فرماید : تفکر، اندیشه و چراغ تابان و اساس بینش و دریچه علوم و معارف  و استعداد هاست. عمر بن عبد العزیز میگوید:  اندیشیدن در نعمت های الهی برترین عبادت است، حسن بصری گفته است که: یک ساعت در تفکر فرو رفتن  از زنده داری یک شب بهتر است.

امام جمعه اهل سنت گناوه در ادامه سخنان به آثار و نتیجه تفکر پرداخته و گفت: ثمره تفکر  ثمره ای شیرین، پایدار و بالنده‌ و والاست و در پی هر تفکری  خویشتن داری از هر چیز زشت و استقبال از هر چیز زیباست و هم چنین از پس تفکر ادراک و آگاهی از عظمت و شکوه خداوند دست خواهد داد. سفیان ابن عیینه این تمثیل را به کار می گرفت که: « اذ المرئ کانت له فکرة فقی کل شی.ٍ له عبرة» اگر انسان اندیشمند باشد هر چیزی مایه عبرت اوست. از امام اوزاعی پرسیدند  فایده تفکر در آیات چیست؟ گفت: آیات تلاوت کنید و درباره آن بیاندیشند خوب درک کنید و بپذیرید و در مقابل این پذیرش خدا را سپاس گویید و بندگی کنید.

 وی در پایان با اشاره به حدیثی از پیامبر اسلام خاطر نشان  کرد: پیامبر  علیه الصلاة و السلام می فرماید: وای بر ‌آن کس که هنگام تلاوت آیات  فقط زبان  و دهانش در حرکت است و تدبر و تفکر در آیات ندارد.

پایگاه اطلاع رسانی دفتر نماینده ولی فقیه در امور اهل سنت استان بوشهر ©1391