بسم الله الرحمن الرحیم - « وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعاً وَ لا تَفَرَّقُوا » (ال عمران / 103) و همگي به ريسمان خدا چنگ زنيد، و پراكنده نشويد. - « إِنَّ هَذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَأَنَا رَبُّکُمْ فَاعْبُدُونِ » (انبیاء/92) بی‌ تردید این امت شما امتی یگانه است و من پروردگار شما هستم . پس تنها مرا پرستش کنید.

پیام امام خامنه‌ای در پی سانحه‌ سقوط هواپیمای مسافربری تهران - یاسوج

رهبر معظم انقلاب در پی سقوط هواپیمای مسافربری تهران-یاسوج و جان‌باختن تعدادی از ...

هدف امریکا از انتقال داعش به افغانستان توجیه حضور خود درمنطقه است

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح (سه‌شنبه) در ابتدای جلسه درس ...

ملت فلسطین مواضع ثابت و ارزشمند ایران در مسئله قدس را می‌ستاید

آقای اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در نامه‌ای به ...

«غلط زیادی» امریکا در خصوص قدس به سرانجام نخواهد رسید

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر امروز (سه‌شنبه) در دیدار ...

آخرین اخبار بوشهر

عقل سلیم و عقل مجتهد جامع الشرایطی که در کتاب الله و سنت رسول الله و ائمه اطهار مسلط است چهارمین منبع استنباط احکام شرعی شیعه محسوب می شود.

شیخ خلیل افرا در باب منبع چهارم استنباط احکام فقی در منابع اهل سنت و شیعه با رویکر بررسی عقل و قیاس گفت: قیاس در نظر اهل سنت جاری‌کردن حکم شرعی یک موضوع بر موضوعی مشابه است که حکمی درباره آن در نصوص و متون دینی موجود نیست و عقل مجتهد جامع الشرایطی که در کتاب الله و سنت رسول الله و ائمه اطهار مسلط است چهارمین منبع استنباط احکام شرعی محسوب می شوند.

محقق و پژوهشگر اهل سنت شیخ خلیل افرا عضو شورای برنامه ریزی مدارس اهل سنت کشور با  بررسی عقل و قیاس از منابع استنباط احکام شرعی شیعه و اهل سنت به ایراد سخنرانی پرداخت.

شیخ خلیل افرا در سومین همایش فقه مقارن که به همت دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت استان بوشهر در شهر کنگان برگزار شد، در مطلع بیانات با اشاره به حدیث « العلماء ورثة الانبیاء» گفت: حدیث صحیح از پیامبر اسلام رسول الله (ص) که می فرماید: « العلما ورثة الانبیاء» در مقدمه بلوغ المرام ابن حجر عسقلانی صاحب کتاب فتح الباری در تفسیر این حدیث می فرماید: چه گرامی هستند آنهایی که وارثند و چقدر گرامی هستند آنهایی که موروثند.

وی در ابتدای مراسم ضمن تشکر از حضور شخصیتهای علمی و فرهنگی کشور و استان از برگزار کنندکان همایش، مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت استان بوشهر حجت الاسلام والمسلمین احمدی و از همکاری امام جمعه کنگان حجت الاسلام والمسلمین محمودی و سایر کسانی که در برگزاری این اجتماع زحمت کشیده اند قدردانی کرد.

وی با بیان اینکه در مباحث تخصصی فقه مقارن و اصول مقارن باید از متخصصین و کارشناسان بهره برد، اظهار کرد: رسول الله علیه الصلاة والسلام در برنامه های خود تخصص افراد را در نظر می گرفت. در حدیثی فرمود: « اعلم امتی بالحلال والحرام معاذبن جبل » پیامبر اسلام بعد از بر گشتشان از غزوه تبوک او را به عنوان قاضی به یمن فرستاد.

ایشان در تبیین و تشریح مبحث قیاس بیان کرد: کلمه" قیاس" در لغت به معنی شبیه و مانند است. اهل سنت که به قیاس استدلال می کنند این آیه از قرآن را مبنای خود قرار داده اند «فاعتبروا یا اولی الابصار» از عذابی که خدای عزو جل بر کفار و مشرکین و یهود نازل کرد شما باید عبرت بگیرید تا عذابی که آنها برآن دچار شدند شما دچار نشوید. در اینجا قیاس مطرح می شود که شما هم اگر آنچنانکه مشرکین عصیان کردند شماهم مرتکب شوید همانند آنها عذاب الهی شما را هم فرا خواهد گرفت.

رئیس شورای افتاء اهل سنت استان بوشهر از این آیه ضمن برداشت قیاس با تبیین اصطلاحی آن گفت: قیاس اصطلاحی در علم اصول فقه به معنای جاری‌کردن حکم شرعی یک موضوع بر موضوعی مشابه است که حکمی درباره آن در نصوص و متون دینی نیست.

سخنران همایش ضمن تاکید بر ضرورت تحقیق و پژوهش ابراز داشت: تحقیق و پژوهش در مذاهب اسلامی لازم و امری ضروری است دین اسلام دین وسیع و گسترده ای است چنانکه در امری سؤال و ایرادی مشاهده شد در صورتی که منصوص مقبول از رسول الله(ص) در منابع مذاهب دیگر دیده شد قول مذهب خود را باید کنار گذاشت و بدون تعصب برآن عمل کرد و این سیره و تاکید علماء و فقها است.

وی عقل را از منابع استنباط احکام شرعی و فقهی شیعه بیان کرده و گفت: البته نه هر عقلی و نه عقل هر فردی. عقلی که انسان را از کاراهای ناشایست باز می دارد.خداوند در سوره عنکبوت می فرماید:« و تلک الامثال نضربها للناس وما یعقلها الا العالمون » اگر شیعه اثنی عشری عقل را جزء ادله اربعه می داند نه عقل هر کسی را، بلکه عقل سلیم و عقل یک عالم و مجتهد جامع الشرایطی که در کتاب الله و سنت رسول الله و ائمه اطهار مسلط است.

وی افزود: ما با بردارن شیعه در سه منبع اتفاق نظر داریم. کتاب خدا، سنت رسول الله و اجماع اما ما قیاس را به عنوان منبع چهارم مطرح می کنیم و برادران عقل را منبع چهارم می دانند و دلیل برادران شیعه در خصوص نفی قیاس این است که می گویند خدای عزوجل فرموده است: « ما فرطنا فی الکتاب من شیء» همه چیز در کتاب الله است و چیزی ترک نشده است.

امام جمعه موقت اهل سنت کنگان با بیان اینکه همه مذاهب مورد احترام هستند و هر مذهبی در اثبات اعتقاداتشان دلیل اقامه می کنند، یادآور شد: نمی توان گفت که این مذهب بدعت و نو آوری است و نمیتوان ادعا کرد که رای من صواب است و دیگران باطلند احتمال دارد رای من درست باشد و ممکن است خطاهم باشد. بزرگان به این صورت دنبال ادله بودند شیخ مفید و شیخ طوسی محمد جواد مغنیه رحمهم الله تعالی وقتی در باب عقل بحث می کنند بیان شده است که « ما قال به العقل حکم به الشرع » و بالعکس یعنی این دو لازم و ملزوم هم هستند اگر گفته شد که این حکم خدا با عقل من نمی سازد اینجا عقل ناقص است و شیعه هم نمی گوید هر عقلی، عقل عالم و مجتهد صاحب نظر را در استخراج احکام مبنا می دانند و لذا بزرگان برای این که از اختلافات بین مذاهب مانع بشوند فقه مقارن و اصول مقارن را مطرح کردند و در آینده باید برنامه ریزی شود تا مباحثی چون تاریخ مقارن و رجال مقارن بررسی و گفتگو شود.

شیخ افرا تصریح کرد: ما در امور دینی چه شیعه و چه اهل سنت و فریقین باید دقت کنیم فتوا را باید از محقق بگیریم نه از طلبه، امور دین و حدیث را از متخصصین آن باید دریافت شود همچنانکه در بین علما و مدارس علمیه شیعه مشاهده می شود کسی که متخصص ادبیات است بحث فقه نمی کند لیکن یک فقیه باید محدث باشد.

عضو شورای برنامه ریزی مدارس اهل سنت ضمن تاکید بر حفظ وحدت گفت: آراء و اعتقادات همدیگر را نقض نکنیم و این را در نظر بگیریم که ممکن است همین رای صواب باشد. عقل که از مبانی و ادله اربعه شیعه است مورد احترام است و ما برای آن احترام قائلیم. ائمه اربعه و ائمه اثنی عشری شیعه همه اینها مجتهدین مذاهب اسلامی بودند و در این عرصه زحمت کشیده اند ما علما باید به رای یکدیگر احترام بگذاریم چرا که مدلل به دلیل است دین اسلام دین تحقیق است یکی از علمای شافعی اعلام کرد به حاکم زمانش گفت شما نباید اجازه دهید به کسی که در علم حدیث توانایی ندارد و به اقوال فقها هم واقف نیست بر روی منبر حدیثی بدون سند بخواند و اگر چنین کرد این باید ممنوع الخطبه شود و امروز هم ما این را مشاهده می کنیم مقام معظم رهبری حفطه الله تاکید می کند آن عالمی باید منبر برود که متبحر به علوم اسلامی و دینی باشد به دنبال قصص ساده و غیر صحیح و احادیث باطل و موضوع نباشد و اهل تحقیق و پژوهش باشد.

شیخ خلیل افرا در پایان سخنان یادآور شد: کسی باید منبر برود که هیزم کش شر نباشد بزرگان ما از گذشته گفته اند بحث اختلافی روی منبر نداشته باشیم. عزت و سرافرازی پیشرفت نظام پیشرفت جمهوری اسلامی با اتحاد و وحدت امت حاصل می شود و همیشه مد نطر ما دستور و فرمایشات مقام معظم رهبری است توهین به مقدسات اهل سنت حرام است و خط قرمز نظام است و این فتوای رهبری فتوای جهانی است و در این نفع همه امت اسلام در نظر گرفته شده است.

پایگاه اطلاع رسانی دفتر نماینده ولی فقیه در امور اهل سنت استان بوشهر ©1391