هدف امام حسین (ع) از قیام آشکار کردن هویت حقیقی حکومت ستمکار وقت بود

هدف امام حسین (ع) از قیام آشکار کردن هویت حقیقی حکومت ستمکار وقت بود

image_pdfimage_print

کنگره عظیم حسینی با حضور ائمه جمعه تشیع و تسنن، روحانیون، اساتید و طلاب حوزه علمیه در شهر گله‌دار برگزار شد.

کنگره عظیم حسینی با موضوع امام حسین محور وحدت با حضور دبیر شورای نمایندگان ولی فقیه در مناطق قومی حجت الاسلام لطفیان، مدیر دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت استان بوشهر حجت الاسلام یمینی، ائمه جمعه تشیع و تسنن، روحانیون، اساتید و طلاب حوزه علمیه در شهر گله‌دار برگزار شد.

شیخ خلیل افرا محقق و پژوهش‌گر اهل سنت استان بوشهر، سخنران این گردهمایی  در خصوص فضائل امام حسین علیه‌السلام و تشریح ابعاد مختلف واقعه اندوه‌بار عاشورا، گفت: حادثه کربلا از وقایع مهم تاریخ اسلام است که مفاهیم والا و پرارزشی را دربر دارد. عمق این تراژدی و فاجعه و مصیبت به‌قدری بزرگ است که با گذشته چندین قرن همچنان با فرا رسیدن روز عاشورا و ماه محرم‌ خاطره اندوه‌بار شهادت مظلومانه سیدنا حسین رضی‌الله‌عنه و یاران با وفایش در اذهان میلیون‌ها انسان مؤمن و آزاده تداعی می‌شود و موج عواطف و احساسات انسانی و ایمانی در سینه‌هایشان به تلاطم می‌افتد.

وی با بیان اینکه نباید داستان حادثه کربلا و شهادت سیدنا حسین رضی‌الله‌عنه را مسئله ساده‌ای تصور کرد و به‌سادگی از کنار آن گذشت، افزود: داستان کربلا و نهضت فرزند رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله و سلم در حقیقت انسانیت را به نهضتی فرا می‌خواند که اساس آن آزادی، عدالت و شرافت است.

امام‌جمعه موقت اهل سنت کنگان ضمن تأکید به مطالعه و بررسی عمیق نهضت تاریخی امام، اظهار کرد: در این ایام مناسب است به مناسبت شهادت آن بزرگ‌مرد، این قیام تاریخی را مورد بررسی و مطالعه بیشتری قرار دهیم.

رئیس هیئت افتا و شورای پاسخگویی به مسائل شرعی اهل سنت استان بوشهر افزود: حضرت حسین رضی‌الله‌عنه در پنجم شعبان سال چهارم هجری در مدینه منوره به دنیا آمد. رسول اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم روز ولادت امام حسین بی‌نهایت خوشحال بودند و شادمانه به دیدار فرزند شتافتند و کام او را با آب دهان خویش متبرک ساخته و در حق وی دعای خیر نمودند آنگاه پیامبر صلی‌الله علیه و آله و سلم فرمودند: پسرم  نام این فرزند را چه نهاده‌ای؟ سیدنا علی رضی‌الله‌عنه در جواب پیامبر صلی‌الله علیه و آله و سلم فرمودند: او را “حرب” نامیدم. پیامبر صلی‌الله علیه و آله و سلم فرمودند: نام او حسین است.

وی در ادامه سخنان با اشاره به فضایل و مناقب امام حسن و حسین علیهماالسلام گفت: در دوران کودکی خود همواره مورد عنایت و لطف بسیار پیامبر صلی‌الله علیه و سلم قرار داشتند؛ تا جایی که پیامبر آنان را فرزندان خود نامیدند و هرگاه نزد دخترشان فاطمه رضی‌الله عنها می‌آمدند می‌فرمودند: فرزندانم را به نزد من بیاورید. گاهی اوقات آن حضرت می‌فرمودند: «هما ریحانتان فی الدنیا» آنها دو گل خوشبوی من در دنیا هستند و می‌فرمودند: «الحسن والحسین سیدی شباب اهل الجنه». حسن و حسین سید و سرور جوانان بهشت‌اند.

پژوهش‌گر اهل سنت در ادامه سخنان با اشاره به روایات دیگری اظهار کرد: یعلی ابن مره می‌گوید: روزی حسین در کوچه بازی می‌کرد و رسول اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم دست‌های مبارکشان را دراز کردند امام حسین به این‌سو و آن‌سو می‌رفت، پیامبر او را خندانید و در آغوش گرفت و یک دست زیر ذقن و دست دیگرشان را بالای سر سیدنا حسین رضی‌الله‌عنه قرار دادند و فرمودند: «حسین منی و انا من حسین احب الله من احب حسینا». حسین از من است و من از حسین خداوند دوست بدارد کسی را که او را دوست می‌دارد. جابر بن عبدالله روایت می‌کند که رسول اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم فرمودند: «من سره ان ینظر الی من اهل الجنه فلینظر الی الحسین» هر کس دوست دارد مردی از اهل بهشت را ببیند به حسین نگاه کند.

عضو شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت، اکرام خلفا به امام حسین (ع) از دیدگاه منابع و کتب اهل‌تسنن را مورد بحث قرار داد و گفت: علامه ابن‌کثیر دمشقی درباره احترام حضرت ابوبکر رضی‌الله‌عنه نسبت‌ به حضرت حسین رضی‌الله‌عنه می‌گوید: «کان الصدیق یکرمه و یعظمه» حضرت ابوبکر صدیق (رض) حضرت حسین (رض) را مورد اکرام و بزرگداشت قرار می‌داد.

وی افزود: حضرت عمر فاروق (رض) نیز نسبت به فرزندان حضرت علی (رض) اظهار محبت می‌کرد تا آنجا که حضرت حسن و حضرت حسین را از شرکت‌کنندگان غزوه بدر به‌شمار می‌آورد و آنان را از مزایا و حقوق بالای اصحاب بدر بهره‌مند می‌ساخت و برای هر یک از آن بزرگواران ماهیانه پنج‌هزار درهم حقوق مقرر می‌کرد.

امام جمعه موقت اهل سنت کنگان با اشاره به داستان اسارت دختر یزدگرد گفت: حضرت امام باقر (رض) روایت می‌کند چون دختر یزدگرد را برای عمر آوردند دوشیزه‌های مدینه به تماشای او آمدند او را به مسجد آوردند و عمر (رض) به توصیه امیرالمؤمنین علی (رض) او را آزاد گذاشت که هرکس را می‌خواهد انتخاب کند و او نیز حسین‌ابن‌علی را انتخاب نمود. این ماجرا حکایت از تقدیر و بزرگداشت حضرت عمر (رض) به اهل بیت پیامبر صلوات‌الله‌علیهم دارد و مقام والای حضرت حسین (رض) را نزد حضرت عمر فاروق (رض) به اثبات می‌رساند.

افرا در ادامه، نهایت ظلم و ستم به سیدالشهدا و اهل‌بیت را با بیان روایتی این‌گونه تشریح و تبیین کرد و گفت: ابومعین می‌گوید: در صحنه‌ای که من حضور داشتم مردی از عبدالله‌ا‌بن‌عمر (رض) درباره حکم خون پشه سؤال کرد و ابن‌عمر پرسید اهل کجایی؟ مرد گفت: اهل عراق هستم. ابن‌عمر (رض) گفت: این مرد را می‌بینید از من درباره حکم خون پشه می‌پرسد، در حالی که آنان فرزندان پیامبر را کشتند و پروا هم نداشتند. من شخصاً از رسول اکرم (ص) شنیدم که می‌فرمود: حسن و حسین دو گل خوش‌بوی من در دنیا هستند.

وی به سجایا و ویژگی‌های اخلاقی سیدالشهدا (ع) اشاره کرد و گفت: سیره‌نویسان عقیده دارند که حضرت حسین (رض) شبیه‌ترین مردم به پیامبر اسلام از جهت قامت و اندام بود. در عین حال از ویژگی‌ها و سجایای اخلاقی بسیار بالایی برخوردار بود که او را با جد بزرگوارش از هر حیث مشابه‌تر می‌ساخت.

وی از ایثار و همدردی اباعبدالله (ع) چنین گفت: سیدنا حسین (رض) بسیار عاطفی و مهربان و فروتن و بخشنده بود و در فراهم آوردن نیازمندی‌های مردم کوشا بود و همیشه تلاش و کوشش خویش را در جهت برطرف کردن ناراحتی‌ها و اندوه‌های مردم به کار می‌برد.

امام جمعه موقت اهل سنت کنگان یادآور شد: روزی گذر حضرت به گروهی از بینوایان افتاد که خوراک می‌خوردند و آنان طبق عادت عرب آن‌حضرت را به خوردن خوراک دعوت کردند. حضرت حسین (رض) پیاده شد و با آنان خوراک خورد و فرمود: دعوت شما را پذیرفتم شما نیز باید دعوت مرا بپذیرید آنگاه از آنان برای یک میهمانی دعوت به‌عمل آورد.

افرا با اشاره به عبادت و نیایش سیدالشهدا یادآور شد: سیدنا حسین (رض) افزون بر نمازهای پنجگانه بسیار به نمازهای سنت و نافله علاقه داشت؛ روز را روزه می‌گرفت و شب‌ها را در نیایش حق‌تعالی سپری می‌کرد. سیدنا حسین (رض) ۲۴ بار با پای پیاده حج خانه خدا را انجام داد.

وی در ادامه سخنان مطالبی را پیرامون تحلیل قیام امام حسین علیه السلام ارائه کرد و گفت: هدف امام حسین آشکار کردن هویت حقیقی حکومت ستمکار وقت بود. یزید به دنبال بیعت گرفتن از امام حسین بود و همچون سیدنا حسین هرگز با اینچنین فردی بیعت نخواهد کرد.

سخنران کنگره عظیم حسینی با اظهار اینکه در آن زمان بیش از ۱۸ هزار نفر از مردم کوفه به امام نامه فرستاده بودند و اعلام حمایت کرده بودند، در ادامه گفت: قیام امام حسین ابعاد فراوانی دارد؛ امام بخاطر امر به معروف و نهی از منکر است و بعضی از تحلیلگران تحلیل جالبی دیگری دارند و می‌گویند حضرت حسین کاملاً به شهادت خویش علم داشت و باجود این برای نجات دین جدش جان خود و اهلبیت و یاران خویش را به خطر انداخت.

وی افزود: امام حسین وقتی مشاهده کرد که این گروه با حیله و فریب برخاستند تصمیم به دعوت آنها گرفت؛ عمامه پیامبر را بر سر نهاد و بر شتر پیامبر گرامی(ص) سوار شد و در جای بلندی قرار گرفت آنها را نصیحت کرد و گفت به یاد بیاورید که من کیستم من فرزند دختر پیامبر هستم.

در پایان افرا قیام مختار را مورد اشاره قرار داد و گفت: قیام و خونخواهی از خون سیدنا حسین و شهدای کربلا به رهبری مختار در این قیام بسیاری از عاملان شهادت امام حسین و یارانش از جمله عبیدالله ابن زیاد ، شمر، عمرابن سعد کشته شدند.

بازدیدها: 80

درباره نویسنده

ارسال دیدگاه

تلفن : 077-33560757-8
پست الکترونیک : boushehr@dmsonnat.ir
آدرس : بلوار آیت ا...طالقانی(خ صلح آباد) ، خ خبرنگار، خ خرد شرقی ،دفترنماینده ولی فقیه در امور اهل سنت استان بوشهر

ارتباط با ما

روابط عمومی

درباره ما

نقشه سایت

کل بازدیدکنندگان
253372
بازدید امروز
35
افراد آنلاین
0
طراحی و اجرا پویاپردازان جنوب