الفقه المقارن و مرجعیه العتره علیهم السلام فی الفقه المذاهب الاسلامی

الفقه المقارن و مرجعیه العتره علیهم السلام فی الفقه المذاهب الاسلامی

image_pdfimage_print

فقه مقارن، نوع جدیدی از دروس فقهی است که اساس آن، بیان حکم مسائل شرعی طبق رأی فقهای مذاهب اسلامی می باشد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني دبيرخانه شوراي برنامه ريزي مدارس علوم ديني اهل سنت ، این علم از انتهاى قرن اول هجرى به هنگام پیدایش اختلاف و جدل بین دو مکتب اهل رأى و اهل حدیث پدید آمد. امام صادق(ع) به اختلاف آراى فقهاى مدینه و شام و کوفه دانا بود و از پیامبر اکرم(ص) روایت مى کرد که فرمودند: «اَعلَم الناس مَن جَمَعَ عِلم الناس الى علمه: داناترین مردم کسى است که علم همه مردم را با علم خود جمع مى کند.» ابوحنیفه، پیشواى حنفیان مى گوید: «فقیه تر از جعفر بن محمد ندیدم. آیا چنین نیست که دانشمندترین مردم، عالم ترین آنها به اختلاف مردم است.»

از قرن هشتم هجرى، مذاهب فقهى شیعه و سنى بر اثر تعصبات ممالیک از یکدیگر جدا شدند و علم الخلاف رو به فراموشى گذاشته شد و جاى خود را به مطاعن و دشمنى و خصومت مذاهب با یکدیگر داد تا جایى که در تاریخ آمده که وقتى شخصى حنفى مذهب بر حنبلى هاى گیلان وارد مى شد، وى را به نام کافر مى کشتند و مالش را به نام «فىء» تصاحب مى کردند. در بلاد ماوراءالنهر که سرزمین حنفیان بود، شافعیان تنها یک مسجد داشتند و والى شهر هر وقت براى نماز صبح از آن جا مى گذشت، مى گفت: «آیا وقت آن نرسیده که این کنیسه بسته شود.»

در قرن گذشته، بار دیگر فقهاى بزرگ مذاهب اسلامى به ضرورت علم الخلاف و فتح باب اجتهاد پى بردند و در مصر، تونس، دمشق و ایران به احیاى آن پرداختند و آن را «فقه مقارن» نامیدند. اندیشه فقه مقارن، در عصر آیت الله العظمی بروجردی(ره) شکل گرفت. ایشان در حوزه علمیه قم بود که مى فرمود: «فقه شیعه باید همراه با آگاهى از نظریات و افکار دیگران باشد و از حالت اختصاصى به فقه تطبیقى و مقارن تبدیل شود و فقیه باید به آراى گذشتگان اعم از فقهاى اهل سنت و شیعه رجوع کند و مسأله را مطرح سازد؛ نگاه مقارنه به فقه آغازگر نزدیکی آراء و علمای مسلمین خواهد شد.»

این دیدگاه با توجه به نقش پیامبر اکرم(ص) به عنوان مفسر وحی و به اعتبار به این‌‌که آگاه ترین مردم به سنت نبوی هستند، قوت می‌‌یابد. بنابراین تراث حضرت پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) نزد همه مذاهب اسلامی بسیار گران بهاست.

این کتاب با توجه به نگرش فوق، متضمن اهم ابواب فقه با توجه به مسائل مستحدثه می‌‌باشد و مولف در آن، آرای مذاهب اسلامیه را از مصادر قبلی و معاصر در این ابواب گرد آورده و درصدد نزدیک کردن آرای مذاهب اسلامی  با تأکید با مرجعیت اهل بیت(ع) است. این کتاب، شامل یک فصل مقدمه درباره فقه مقارن می‌‌باشد و در فصل اول به عبادات و در فصل دوم به احکام خانواده پرداخته است.

 

عنوان: الفقه المقارن و مرجعیه عتره علیهم السلام فی الفقه المذاهب الاسلامی

تألیف: عبدالکریم بی آزار شیرازی

ناشر: المجلس التخطیطی للماهد الدینیه اهل السنه

بازدیدها: 56

درباره نویسنده

ارسال دیدگاه

تلفن : 077-33560757-8
پست الکترونیک : boushehr@dmsonnat.ir
آدرس : بلوار آیت ا...طالقانی(خ صلح آباد) ، خ خبرنگار، خ خرد شرقی ،دفترنماینده ولی فقیه در امور اهل سنت استان بوشهر

ارتباط با ما

روابط عمومی

درباره ما

نقشه سایت

کل بازدیدکنندگان
86739
بازدید امروز
411
افراد آنلاین
0
طراحی و اجرا پویاپردازان جنوب